Kerry vant bilstaten også
Så tok John Kerry bilstaten Michigan også. Det var ventet at han ville få noen problemer der fordi han har noen ganske upopulære synspunkter både på drivstofføkonomi og på NAFTA, men det gikk bra denne gangen. Litt flere forklaringer må han nok imidlertid gi før presidentvalget i november. Det er to store, innenrikspolitiske, temaer i Detroit akkurat nå. Det ene er standarder for drivstoff-økonomi, det andre er det nord-amerikanske FrihandelsOmrådet, NAFTA. Kerry er helt klar på at det må introduseres meget strengere krav for bilers forbruk. Industrien og fagforeningene er like klare på at man ikke må røre ved den type biler som folk vil ha. Strengere krav, sier de, vil kunne resultere i tusenvis av tapte arbeidsplasser, fordi publikum da vil søke mot biler som allerede har et renommé for lavt forbruk. Det er nettopp SUV’ene og truckene som holder amerikanske bilfabrikker i live. Industrien har erfaring for hva statlige inngrep betyr. Under et statlig program ble de tre store tvunget til å investere i ny teknologi som ikke førte noe steds hen, og ved at man også strammet litt til på Corporate Average Fuel Economy-lovene, CAFE, måtte noen av fabrikkenes tørsteste, men mest profitable biler hives på dynga, og import-biler tok enda mer innpå. Kerry har også vært en sterk tilhenger av NAFTA hver gang den har vært et tema i Senatet, en avtale som det amerikanske bilarbeiderforbundet påstår har tappet USA for tusenvis av arbeidsplasser. Men på tross av at han har vært i tottene på bilarbeiderforbundet flere ganger, sier John Dingell, demokrat i Representantenes Hus og en av bilindustriens sterkeste forsvarere, at Kerry er en fornuftig mann som det går an å snakke med. Og Michigan-senatorene, Carl Levin og Debbie Stabenow, som begge er demokrater og som begge har vært i tottene på Kerry over CAFE-forslag, har gått inn for ham som partiets president-kandidat. Kerry sa at han ville jobbe hardt for at ingen flere arbeidsplasser skulle ut av Michigan, så får vi vente og se hvordan han kan harmonisere det med CAFE og NAFTA. Men de som husker tilbake til en tale han holdt i Detroit Economic Club i fjor, før han var offisiell kandidat, trekker frem blant annet forslaget hans om 2000 dollars i skattekreditt til de som valgte å kjøre en ”ren” bil. Han antydet også subsidier til produsenten på inntil 1 milliard dollars pr. år for å bygge om fabrikkene slik at de kunne produsere mer økonomiske biler. Når Kerry minner om at 2,7 millioner produksjons-arbeidsplasser har forsvunnet siden Bush tok over, føyer han gjerne til at ”Presidenten sier at han ønsker at et barn født i dag skal ha muligheten til å kjøpe en grønn brenselcellebil når han når attenårsdagen. Men han sier ikke hvem som skal ha bygget den bilen, Jeg vet hvem jeg vil ha til å bygge den. Jeg vil ha den bygget i USA, i Michigan og av et UAW (bilarbeiderforbund) medlem” er budskapet. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |