Japansk bilprod økte i fjor
Med unntak av Mitsubishi økte alle de store japanske bilprodusentene sin produksjon i 2003. Den største så imponerende at de gikk forbi den tidligere nummer to, Ford. Nå er Toyota på jakt etter GM. Toyota kunne se tilbake på et år der de fortsatte en tolv år lang ubrutt kurve som bare beskriver stigning. Med et sluttresultat på 6,078 millioner biler i fjor, viste kurven en stigning på 7,8 prosent. La man til volumene fra Hino og Daihatsu endte man på 6,826 enheter og en økning på 8,1 prosent. Honda som fremdeles er Japans nr. 2 hadde noen skikkelige tilbakeslag hjemme, men kompenserte for dem, og vel så det, med sine aktiviteter andre steder i verden. 15,5 prosent nedgang hjemme, men 19 prosent løft fra andre fabrikker endte med 2,968 millioner biler – 2,4 prosent flere enn i 2002. Det måtte finregning til for å slå fast at Honda fremdeles kunne bite seg fast i bordkanten, for med 2,958 millioner var Nissan bare et par små europeiske markeder bak. Med den farten Nissan ekspanderer for tiden, 2003 lå nesten 10 prosent over 2002, er det liten tvil om hvem vi finner på annenplassen i år. Mazda, som riktignok ligger bak Mitsubishi i antall biler, kunne fortelle om økning. 10,4 prosent opp er den største økningen de har opplevd. 42 prosent økning hos oversjøiske fabrikker er derimot ikke så viktig, for utgangspunktet var meget lavt. Totalen på 1,042 millioner biler er fremdeles godt under Mitsubishis sluttresultat på 1,580 biler. Men denne Daimlerchrysler-bedriften måtte fortelle om en tilbakegang på 5,7 prosent. Tall fra Nord-Amerika, der den største nedgangen fant sted, kan tyde på at Mitsubishi nå skrur lagrene ned til fornuftige nivåer, slik at vi kan regne med en økning igjen i år. En trøst må det også være for Mitsubishi at selv om produksjonen hjemme også sank, kunne de for første gang siden 1995 fortelle om en økning i salget – med 3,4 prosent. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |