[]
[] [firmabil.no] []

Verdensnyhet: Audi A6


Terje Ringen - BilNorge



Audi håper selvsagt at deres nye A6 blir en av hovedattraksjonene på årets Geneve-utstilling. Den lanseres i første omgang kun som sedan, men får en rekke alternative motorer og utstyrsnivåer.

De følger gjerne på løpende bånd de viktige tyskerne i premium-segmentet. For to år siden fikk vi møte nye E-Klasse, i fjor kom en ny 5-serie og nå er det Audis utfordrer i segmentet - A6 - som står for tur.

Bilen er helt ny og erstatter modellen som har vært på markedet i snart ti år og som tok over der Audi 100 slapp. Det første du legger merke til med nykommeren er den markante grillen innrammet i krom. Dessuten har den vesentlige større luftinntak og nye doble lykter bak klart glass.

Takbuen er enda rundere enn tidligere og den ender i en bakstuss som er lettere å like enn det mange mente om forgjengeren da den så dagens lys for første gang. Baklyktene som bretter seg rundt hvert sitt hjørne har ikke antydning til oransje i seg, her er det kun rødt og hvitt.

Mye større
Med en lengde på 4,92 meter er nykommeren hele 12cm lenger enn den gamle. Også i bredden har den est ut, 1,86 er en økning på 6cm mens høyden på 1,46 meter kun er en centimeter mer enn tidligere. En akselavstand som er strukket med 83mm til 2843mm skal komme passasjerene til gode, både i for- og baksetet. Bagasjerommet har en kapasitet på 546 liter, nesten identisk med forrige modell.

På tross av økning i målene i alle retninger skal vektøkningen være på beskjedne 40kg, noe som skyldes utstrakt bruk av aluminium, spesielt i fronten. Dette kommer imidlertid ikke norsk næringsliv til gode som tilfellet er med flere andre lettvektsbiler.

Nytt interiør
Senterkonsollen er både bredere og høyere, og den er skråstilt mot føreren. Instrumenter og brytere har fått gjennomtenkte plasseringer og på rattet finner man det samme nye Audi-symbolet som i grillen. Som hos A8 har også A6 blitt utstyrt med en elektromekanisk parkeringsbrems som eliminerer behovet for et plasskrevende håndbrekk.

Like bak gearspaken sitter MMI (Multi Media Interface) kontrollterminalen hvor føreren kan foreta en rekke justering og hente frem sine favorittinnstillinger på forskjellige områder.

Fem motorer
Ved lanseringen tilbys nye A6 med fem forskjellige motorer. Kraftigst er V8eren på 4,2-liter med 335hk / 420 Newtonmeter mens de andre bensinalternativene er to V6ere, en 3,2-liters FSI på 255hk / 330Nm og en 2,4-liter på 177hk / 230Nm. På dieselfronten byr A6 på en 3,0 TDI V6 god for 225hk / 450 Nm og en 2,0TDI på 140hk / 320 Nm.

6-trinns manuell gearkasse er standard, men 7-trinns Multitronic kan leveres mot pristillegg sammen med de fleste motorer. I 4,2 V8 og 3,0 TDI V6 er 6-trinns Tiptronic alternativet til den manuelle kassa, og disse modellene har også quattro som standard mens det anerkjente systemet kan leveres som tilleggsutstyr på 3,2 FSI.

Som nevnt er det kun sedanen som lanseres nå. I Norge er fordelingen 70/30 i favør Avant, og det er kanskje en av årsakene til at årets salgsmål er lagt på relativt beskjedne 810 eksemplarer, lavere enn BMW 5-serie og vesentlig lavere enn A6s fjorårstall på 1099. Men neste år er også den populære stasjonsvogna på plass, og da vil nok salgskurvene peke oppover.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: