[]
[] [firmabil.no] []

BMWs nye businessmaskin


Terje Ringen - BilNorge



Selvsagt deler den frontparti med sedanen, men nye BMW 5-serie Touring har fått en ny hekk og elegante linjer over sidedørene. I mai er den på plass hos forhandlerne.

Det har nok vært tungt å selge 5-serie stasjonsvogn etter at den nye sedanen ble lansert i fjor sommer. Skjønt konservative kunder har muligens stresset for å sikre seg et eksemplar før den nye med de dristige formene overtar helt.

Større
Sammenlignet med forgjengeren har den vokst i alle retninger, og fremstår med en lengde på 4,84m (+ 3cm), en bredde på 1,85 (+ 5cm) og en høyde på 1,49 meter (+ 4cm). Dette har gitt rom for en større kabin hvor skulderrommet er utvidet med 3cm mens beinplassen i baksetet er strukket med 4,5cm samtidig som alle de ombordværende får mer luft over hodet.

Den største økningen finner vi i bagasjerommet som er økt med 125 liter og nå rommer 535 liter med alle setene i normalposisjon og 1650 liter med setene klappet sammen - fortsatt et stykke fra E-Klasses 600-1950 liter, men vesentlig nærmere enn tidligere.

Lavere vekt
På tross av økte dimensjoner er vekten på nye 5-serie Touring ca 50kg lavere enn hos tilsvarende modeller av den gamle. Utstrakt bruk av aluminium i bl.a. chassis, panser, hjuloppheng og bremser er årsak til vektreduksjonen. En innovativ bakaksel med selvjusterende fjærer og dempere sørger for helt flatt gulv i bagasjerommet. Som hos forgjengeren kan glassruten i bakdøra åpnes separat for innlasting av små gjenstander.

Hi-tech er stikkord i tyske premium biler, og nye 5-serie Touring er intet unntak. Som standard er alle modeller utstyrt med DSC (Dynamic Stability Control), CBC (Corner Brake Control) og BMWs nyutviklede Brake Force Display som tennes i to steg og viser bakenforliggende når du tråkker ekstra hardt på bremsepedalen i en nødsituasjon.

Fem kraftpakker
Fem alternative motorer blir i første rekke tilgjengelige i 5-serie Touring. Du kan velge mellom de velkjente 525i (192hk/245Nm), 525d (177hkhk/400Nm), 530d (218hk/500Nm) samt 545i (333hk/450Nm). I tillegg lanseres den helt nye kraftpakken 535d med 272hk og hele 560 Newtonmeter. Denne motoren er utstyrt med 2-trinns turbo som har maks dreiemoment ved 2.000 omdreininger men som allerede ved 1.500 omdreininger gir 500 Newtonmeter (og vi som var imponert over kreftene i 530d!!)

Listen over valgfritt tilleggsutstyr er lang og inneholder bl.a. Active Steering, Dynamic Drive, Head-Up Display, Adaptive kurvelys og et nytt panorama soltak som strekker seg over både for- og baksetene.

Tusen nye 5-serie har BMW Norge fortalt MotorBransjen at de skal selge i 2004. Stasjonsvogna vil nok stå for en vesentlig del av disse selv om den rimeligste 520i sammen med 530i først er på plass sommeren 2005.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: