Golf øker, men sørgelig VW-resultat
Å hoppe etter Wirkola er et ganske lokalt, norsk uttrykk. I Tyskland utvikler de vel snart et eller annet om å ”Overta etter Piëch”. Det viser seg at det er ikke moro. Da Ferdinand Piëch var konstruktør hos Porsche, grunnlagt av bestefaren hans forresten, gjorde han glimrende ting. Da han overtok som teknisk sjef på Audi gjorde han praktfulle konstruksjoner. Men så ble han sjef. Tilsynelatende gikk det bra, men da han forlot Ingolstadt for å overta i Wolfsburg begynte skjelettene å ramle ut av skapene så det dundret i gulvet. Et par år med elendige resultater og dramatisk innsats for å rette opp skuta minnes man fra den gang. Og så overlot han Wolfsburg og hele konsernet til etterfølgeren, Bernd Pischetsrieder. Nå begynner resultatene av Piëchs ekspansjonsplaner, flere års produktutviklingstørke og forholdsvis stormannsgale prestisjeprosjekter (VW har nettopp bestemt seg for å begrense Bugattiens toppfart til 350 km/t får vi høre), å komme. Driftsresultatet sank i fjor med 63 prosent til 1,78 milliarder Euro. Bunnlinjen ender på 1,11 milliarder - det er en halvering - og selv om volumet igjen krøp over 5 millioner biler streken, økte ikke omsetningen med mer enn 0,2 prosent. Egentlig ingen grunn til å gå nærmere inn på slike bedrøvelige tall Men det virker underlig når man ved lanseringen av en rask Golf i USA snakker om å fornye hele sedan-segmentet opp til Phaeton i løpet av de neste årene, samtidig som man i Europa snakker om en inngangsmodell (Fox fra Brasil) til 10.000 Euro. Det er vel ingen tvil om hva som vil ha størst virkning for å fjerne konsernets overkapasitet som for tiden er på ca. 20 prosent. Man er selvfølgelig også meget forsiktig med prognoser for inneværende år. Man nøyer seg med å si, meget forsiktig, at man venter en forsiktig bedring i år. Men da, det er alle enige om, må Golf begynne å vise resultater. Og det skal altså ikke mer til, viser det seg, enn at man hiver på et klima-anlegg som man forteller publikum er verd endel over 1000 Euro. Dermed har ordreinngangen hjemme steget fra 350 til 650 pr. dag, forteller tyske medier nå. Men ellers kan dere bare sette dere tilbake og vente på Volkswagens design-blitz i tiden som kommer. Det har endelig gått opp for Wolfsburg at Opel har vært geniale i sin Astra-presentasjon og at publikum endelig synes at nå er det nok med konservativ Golf-design. Den nye VW-designsjefen Murat Günak skal kjøres frem for alt han er verd, slik at vi alle skal tro at nå er konsernet design-drevet og ikke økonomi/teknikk-drevet. Skulle ikke forundre meg om slike innslag viser resultater ganske snart. La det forresten også være nevnt at her hjemme har endelig Møller fått inn riktig gear. Ved utgangen av forrige uke var Golf mest solgte modell i februar med 6,1% av totalmarkedet og VW hadde 15,1 prosent markedsandel, mens Toyota hadde 15,7. Jeg tror nok VW kunne tenke seg tilsvarende verdier for resten av Europa. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |