[]
[] [firmabil.no] []

Lancias gode Idea


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det skulle ikke forundre meg om en ettermiddagsavis klarte å lage noe veldig morsomt av at Lancias Geneve-debutant er døpt Musa. Det var jo så vanvittig morsomt da de hørte hva Honda Jazz skulle hete på hjemmemarkedet. Men se bort fra navnet, Lancias nyeste er fashion-utgaven av Idea.

Også Lancia er med på Fiat-gruppens ny-modell-offensiv. Etter Ypsilon og Fulvia-konseptet er det den tredje Lancia-nyheten på under ett år. Og vel er grunnlaget for denne modellen Fiats egen Idea, men den er gjort så Lancia at det er meget vanskelig å se slekta.

Lancia har hatt stor suksess med sin ”Benessere a bordo” – at man skal føle seg vel ombord. Livsstilbil, urban og elegant er stikkordene, de har klart det med Ypsilon, den er i ferd med å bli et moteaccessoire både i Frankfurt, Milano og Paris. Med en lengde på nesten fire meter og en bredde på 170 cm kan vi vel si at Musa også er by-kompakt, men den har enda bedre plass når madame er på shoppingtur i sentrum.

Eleganse og komfort
Optisk eleganse og komfort skal være stikkordene til Lancias biler. Skinn, brun- og elfenben-toner, bearbeidede metalldetaljer og mikrofiber-detaljer preger hi-tech/klubbmiljø-interiøret. Setene lar seg ordne i mer enn 30 forskjellige konfigurasjoner, instrumentene er så i midten av dashbordet at de nesten begynner å få et preg av elegant ekstrautstyr. Bose sørger for vellyden og skyvbart glass i taket gjør det mulig å åpne 70 prosent av den flaten.

Bilen får nesten de samme motoralternativene som Idea, men den svakeste bensinmotoren kan du glemme. 80 og 95 hesters bensin og 70 og 100 hesters diesel skal imidlertid leveres. Med den svakeste dieselen kommer forresten en automat som ytterligere understreker komfort og dekadent eleganse. D.F.N.kasse kaller Lancia den – det står for Dolce Far Niente som nærmeste må oversettes med ”slapp av, chillern”

Det er foreløpig ikke sagt noe om hvor mye dyrere enn Idea denne modellen blir, og sånn sett er nok prisen av akademisk interesse for oss. Det er ingen nye planer om å importere denne delen av Fiat-aktivitetene til Norge.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: