Multipla fornyes
Etter nesten seks år som noe av det rareste, men samtidig noe av det mest praktiske, på fire hjul, skal Fiat Multipla fornyes. Det betyr at den blir litt mindre underlig, men ikke mindre praktisk. Den nye Multipla skal presenteres på Geneve-utstillingen. Og det vi først og fremst kommer til å legge merke til er at fronten er vesentlig forandret. Nå ser den ut som en hel bil, ikke som en boks som er lagt oppå en annen boks. Dessverre. For si hva du vil, dette var en bil med personlighet. Du var aldri i tvil om at dette dreide seg om en Multipla. De to lyktene trukket helt oppunder frontruta var mer enn nok til å fortelle om det. Nå er de borte, forfra ser den nesten normal ut nå. Heldigvis beholder den sin profil, med de meget dype vinduene som gjør at selv ganske små barn kan se ut og ikke må se opp. Og bakfra beholdes også linjene som spiller deg et optisk puss, slik at du nesten kan tro at den blir bredere mot toppen. Ellers er det den samme oppskriften. Den glupe 3x2 setingen, i stedet for de tradisjonelle MPV’enes 2+3+2. Fiat oppnår jo tre foran også ved ganske enkelt å trekke gearspaken høyt opp på dashbordet, og dermed har man en seks-seter kortere enn en Golf. Fullstendig flatt gulv med masse sete-flexi-muligheter og et bagasjerom som er enormt, selv med full passasjerlast. Jeg har jo, som nevnt litt for ofte kanskje, brukt en slik bil i mange år til å frakte en full hockeyfemmer, - riktignok unger – med full oppakning. Ikke bare går det glimrende, men argumentet mot å eksportere den til Norge: at varme/ventilasjon ikke holder mål, faller også helt bort. Svette spillere rett inn i kald bil i 20 kuldegrader. Ikke dogg, ikke is og kupeen varm etter fem minutter. Den nye utgaven fortjener litt eksponering på det norske markedet også. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |