Outlander: Velutstyrt milsluker
NETTKJØRT: Mitsubishi har lang fartstid med sine firehjulstrekkere, ikke minst anerkjente Pajero. Men ikke alle er villige til å legge over en halv million på bordet, derfor har merket fått en ny vår med den vesentlig rimeligere Outlander. I forhold til Land Rover Freelander som vi kjørte for en stund siden, befinner Outlander seg i motsatt ende av samme klasse. Her er det lagt mest vekt på komfort og bilen er en fornøyelse på lange turer. Mistubishi fremhever ganske riktig at dette er en stasjonsvogn med SUV-egenskaper. Vi unnlot å sette den på prøve i vanskelig terreng, men på norske vinterveier mellom Oslo og Geilo oppførte den seg eksemplarisk. Vi satt godt i skinnseter med god sidestøtte. Justeringsmuligheter for ratt og sete gjorde det lett å finne en god sittestilling med passe avstand til ratt og pedaler, noe av det viktigste for å bli fortrolig med en ny bil. God oversikt Outlanders utseende er lett å like med en markant grill og høyt plasserte runde baklykter bak klart glass. Den er ikke stort høyere enn en normal stasjonsvogn, noe som gjør den uproblematisk å parkere selv i min lave carport. Takrails og en diskret hekkspoiler med integrert bremselys er elegante detaljer. Velutstyrt Eksemplaret vi kjørte var en 2,0 Sport Sol 4WD til kr 344.900. Standardutstyret innbefatter 4 kollisjonsputer, ABS-bremser med ABD, 16-tommers aluminiumsfelger, elektriske vindusheiser, fjernstyrt sentrallås, automatisk klimaanlegg, skinnseter, skinntrukket ratt, gearspak og håndbrekk samt et todelt soltak som strekker seg over begge seteradene. En meget velutstyrt bil til en anstendig pris. Billigste utgave av Outlander med forhjulsdrift starter på 279.900, men du må legge på 20.000 for å få drift på alle hjulene. Utstyrt med 2,4-liters motor starter prisene på kr 349.900 og da får du som standard automatisk gearkasse med manuell overstyring. Prisforskjellen mellom de to motorene er ca 40.000 kroner (inkl. tillegget for automatgear).
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |