Volvo S40: Tryggheten selv
NETTKJØRT: Volvo S40 er blitt en helt ny bil sammenlignet med sin forgjenger. Mens den utgående modellen nærmest VAR en Carisma er nye S40 en bil som HAR karisma. En tøff konkurrent for 3-serie, A4 og C-Klasse.
Den er bredere og høyere enn en BMW 3-serie men føles mindre. Det er for
at du skal ferdes enda tryggere på veien. For nye S40 er utstyrt med et
sikkerhetschassis som overgår alt annet i klassen. Den skal kunne møte storebror
V70, hardt og brutalt, uten at passasjerene i lillebror får større skader enn de
i stasjonsvogna.
Lykkelig som liten Den utpregede kupéformen gjør passasjeravdelingen trang for langbente som i baksetet lett stanger hodet i taket mens de skrubber knærne mot seteryggen foran seg. Personer på 175cm eller lavere finner seg imidlertid svært godt til rette i behagelige seter, både foran og bak. Bagasjerommet har en kapasitet på 404 liter som kan økes til 883 liter med sammenklappede bakseter. Brukbare mål i denne klassen, men adkomsten til bagasjerommet begrenses av en noe trang åpning. Det er lett å finne seg til rette bak rattet i nye S40 som tilbyr de fleste sjåfører en god sittestilling og et godt grep om rattet samtidig som avstand til pedaler og betjeningsorganer på dashbord og ratt er uproblematisk. Plasseringen av tenningslåsen på dashbordet i stedet for på rattet er uvant, men hvorfor ikke? Tilstrekkelig Den 5-sylindrede motoren på 2,4 liter og 170hk er trekkvillig over et stort register. Ingen racer, men 0 til 100 på 8,9 sekunder med automatgear er anstendig. Ved høye turtall er motorlyden godt hørbar inni bilen, ”godlåt” sier noen, ”motorstøy” sier andre. Annen støy er imidlertid ikke noe problem i den godt isolerte kupéen. Selv i maks tillatt hastighet på norske motorveier fører man en normal samtale mellom for- og baksete uten å heve røsten, hvis du da ikke velger å skru opp lyden på det velklingende stereoanlegget. Eksemplaret vi kjørte var en 2,4i Premium med tilleggsutstyr for kr 43.800 slik at bilen totalt beløp seg til kr 466.700. Mye penger for en bil i denne størrelsen, men svært rimelig i forhold til de tyske konkurrentene. ”Alt” av utstyr er nemlig inkludert i denne summen, som automatgear, skinninteriør og –ratt/-gearvelger, et skikkelig lydanlegg med CD-skifter og en skokk av høyttalere, bi-xenon lys, elegante 16-tommere med 205/55 dekk, klimaanlegg og alle elektroniske hjelpemidler. Alternativer I løpet av året kommer nye S40 med langt rimeligere
motorer, 1,6- og 1,8-litere for bensin og en 1,6-liters diesel. Da kan vi regne
med priser ned mot 250.000 kroner, noe som vil gjøre S40 svært attraktiv. Ønsker
du mer pulver får du S40 med 2,5-liters turbomotor på 220hk, og da nærmer vi oss
sportsbilytelser. Men nordmenn flest vil nok velge V50 som følger noen måneder
etter sedanen. Den skal vi kjøre etter påske.
J |
L |
Kjøreegenskaper,
sportslighet |
Trangt i
baksetet |
Sikkerhet |
Adkomst
bagasjerom |
Interiør,
utstyr |
Motorstøy |
Artikkel fra www.firmabil.no URL:
|