[]
[] [firmabil.no] []

CLS produksjonsklar


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det var få som ikke trodde det var en kommende produksjonsbil vi så da Mercedes viste sin CLS i Frankfurt i høst. Da het den riktignok Vision CLS, men det tok ikke lang tid før meldingen om at nå gjøres den prod-klar kom. Når vi nå møter den i Geneve er den litt endret, men nå er det produksjonsutgaven vi ser.

Bilen befinner seg på en plattform jeg ikke helt begriper opphavet til. Målene ligger et sted mellom E- og S-klasse og bilen selv kan vi vel nærmest karakterisere som en Maybach-utgave av E. Poenget er hele veien komfort og luksus for fire. Coupé-preg, som bildene viser, men med dører for baksetepassasjerene også er mulighetene for virkelig elegante entreer og utganger sikret. Men Mercedes har ikke tatt den helt ut, vi har fremdeles dørene hengslet i forkant og en solid B-stolpe.

Det er imidlertid separate seter bak, og bilder som indikerer benplassen antyder at her dreier det seg om mer akselavstand enn vanlig. Den var der også ved prøvesittingen i Frankfurt husker jeg, men noe som viser at det har skjedd endringer siden da, ser vi for eksempel på en detalj som bagasjerom-volum. Vision-utgaven hadde 470 liter, i produksjonsutgaven er volumet oppgitt til 505 liter. Det er forresten en del mindre enn E-Klassen, men større enn S-klassen, og hvis noen tror jeg har skrevet feil her, så har jeg faktisk ikke det.

Jålete interiørarkitekter har overtatt inne-designet. Skinn og stoff på multi-kontur-setene (hva er i så fall et monokontur-sete?), edeltre og skinn overalt ellers, til og med velgerspaken til den 7-trinns automatkassen er skinntrukket her.

På Vision CLS gjorde man et stort nummer av den nye CDI-motoren på 265 hester og max dreiemoment allerede fra 2000 omdreininger. Men nå snakkes det i første runde om en nyutviklet V6 motor, CLS 350 heter den utgaven som byr på 272 hester og et dreiemoment på 350 Nm. 7 sekunder til 100 og toppfart på 250 km/t. Toppmodellen blir CLS 500. 5-liters V8 med litt over 300 hester og 460 Nm.. Nå er vi nede på 6,1 sekunder til 100, mens toppfarten fremdeles er sperret på 250 km/t. For begge gjelder 7-trinns automat.

Listen over elektronisk ekstra- eller standard-systemer er Mercedes-Normal, med andre ord: ganske omfattende. Det blir nok prisen også, men den må vi vente ennå noen måneder på, til bilen er nærmere høst-debuten hos forhandlerne.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: