[]
[] [firmabil.no] []

Ferrari fra arkitekt-studenter


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det må være ganske morsomt å være student ved arkitekt-fakultetet i Firenze. Derfra dukker det stadig opp diplom-arbeider hvor studentene har kunnet bruke fantasien på noen fantastiske bil-oppgaver, gjerne med hjelp fra profilerte folk fra en bilfabrikk de har ønsket å samarbeide med. Dagens eksempel er en ganske fantastisk Ferrari.

Jeg ble virkelig oppmerksom på Firenze-studentene da noen av dem presenterte en Mars-bil som diplom-oppgave tidlig på nitti-tallet. Da hadde de klart å trekke inn NASA i samarbeidet, så konseptet var fullt av NASA-teknikk, og de hadde klart å trekke inn Ian Cameron – da var han ansvarlig for BMWs nydelige 3-serie – som faglig mentor. I dag kjører NASA-bilen rundt på Mars, og Cameron er designansvarlig for Rolls-Royce.

Problemet med utdannelsen der kan imidlertid være at ingen av de studentene jeg har fulgt derfra har vist seg som blomstrende bildesignere senere. Industridesignere og arkitekter kanskje, men ikke bildesignere. Imidlertid kan det være at vi kommer til å møte Alessandro Debenedetti, Emiliano Fiordi, Marco Francesconi eller Pierpaolo Garripoli senere. Dette er nemlig de fire studentene som har gjennomført prosjekt Aurea.

En drømme-Ferrari, basert på 360 Modena og med flere forskjellige karosserier, GT, Berlinetta, Spider og American Roadster, alle med helt klar F1-DNA. De hypotetiske spesifikasjonene snakker om 500 hester fra 4 liters motoren, 1250 kg og 325 km/t – blant mange andre tall.

Studentene har jobbet sammen med et nytt designkontor som kaller seg DGF, etter initialene til grunnleggerne, men mer interessant er samarbeidet med Ferraris egne folk. Prosjektet har åpenbart vært godt solgt inn til Maranello, for blant proffene finner vi for eksempel blant andre Stefano Carmasso – han var ansvarlig for aerodynamikken på Enzo, og Luca Caldirola – han kommer fra produktutvikling hos Ferrari.

Imponerende hvordan studentene har klart å flytte rammene enda mer, klare trekk av Formel 1-Ferrarien fra 2002 og fra Enzo, men den er gjort enda mer ekstrem. Og hva er vitsen med en superbil hvis den ikke også ser helt vill ut? Men dessverre, denne villhesten vil nok forbli en drøm, i en ganske lekker modell-form.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: