Ny designsjef hos Opel
Det får ikke hjelpe at GM insisterer på at dette har vært forberedt et helt år: Martin Smith, Opels designsjef, forlater GM, og i hans sted kommer amerikaneren Bryan Nesbitt (bildet), først og fremst kjent for en Chrysler! Ingen jeg var i kontakt med i går kunne bekrefte at dette var et løp som var planlagt over lengre tid, og – riktignok fikk jeg ikke tak i hovedpersonen selv, Martin Smith – kunne eller ville fortelle hva han skulle begynne med heller. En konkurrent, er alt vi fikk vite. PS! Etter at kollega Winding-Sørensen skrev dette og satte seg på flyet med destinasjon Geneve-utstillingen, er det blitt kjent at Smith går til Ford Europa. Noe vi sikkert får mer info om i nærmeste fremtid (red. anm.). ”En konkurrent” vil å så fall ha gjort et kupp. Martin Smith har en lang fartstid som pennefører. Utdannet i Liverpool, jobbing hos Ogle (Reliant) og Porsche før han gikk til Audi. Der bygget han opp merket til å bli verdens ledende på interiør-kvalitet – en posisjon de fremdeles holder, spør du meg. I 1997 forsto GM at Opels designkvaliteter begynte å halte, og de hentet det beste de kunne få: Martin Smith. Det er imidlertid helt klart at Smith, etter et par dynamo-år i Opels designavdeling, ikke bare hadde fått Opels design på rett kurs, han var innrettet mot noe stort han også. Vi var ikke få som la noen dollars i firma-potten og veddet på at han skulle bli GMs nye, globale, designsjef – etter Wayne Cherry. Da utnevnelsen kom sent i høst, og det ikke sto Smith på lappen, var det både forundring og frustrasjon å merke. Dette er også en underlig tid å kvitte seg med ham på. Noen uker før den design-styrte nye Astra skal lanseres er han som var ansvarlig for hvordan bilen ser ut, på vei til en konkurrent. Pressen får mange designere å snakke med, det er ikke problemet. Problemet er at han med de store linjene, og han som til slutt kvitterte ut det hele, skulle får lov til å svare. Så kommer Bryan Nesbitt som Opel/Vauxhall designsjef etter Smith. Hoppe etter Wirkola? Tegne etter Smith? Ingen spøk. Bryan Nesbiitt, blir vi fortalt, har gjort en kjempekarriere hos GM etter at han kom dit i 2001. Nå har han plutselig tegnet både Pontiac G8 sedan og Chevrolet SS, og den nydelige lille Solstice fra Pontiac pluss, heter det, USA-restylen av Holden-bilen som er blitt Pontiac GTO. Sannheten er at han har gjort en eneste skikkelig bil i sitt liv - nemlig Chrysler PT Cruiser. På basis av det som GM oppfattet som en stor suksess, utelukkende designerstyrt (feil begge deler) ny bilmodell, ble han hentet til Generalen i 2001 der han i første rekke jobbet på et stort sykehus. Nå er det 35 år gamle Nesbitt som skal bestyre en av Europas mest kreative designavdelinger. Det han har ledet før er små merkevareavdelinger, det skal bli spennende å se hvordan han takler dette. Med en flokk designere under seg som spriker i alle kanter. Det er helt klart flere som synes dette er en underlig utnevnelse. Ikke minst blant de som jobber der. Og en rekke av de ledende designerne er nok allerede i ferd med å se seg om etter hvor de ville kunne bli plassert dersom de nå tenkte på å skifte jobb. Smith jobbet glimrende sammen med Saabs Michael Mauer i et felles prosjekt de to hadde: Europeiske avanserte konseptbiler. Nå er det Nesbitt som skal ta den jobben også. Jeg lurer på hvor lang tid det vil ta før gnistene begynner å fyke. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |