Moro-Fiestaer til Geneve
Rallyutgaven av Fiesta, bilen som skal etterfølge Puma i Junior Rally-VM, har du for lengst møtt som konseptbil her på BilNorge. I Geneve står den klar for salg sammen en moderne etterfølger av legendariske XR2i fra 80-tallet. At rallybilen var klar på disse tider, visste vi. Den får sin debut i VM-runden i Hellas, Acropolis Rally som kjøres første helgen i juni. Fiesta Junior World Rally Car (JWRC) er (i følge reglementet) utstyrt med en 1,6-liters motor god for over 215hk ved 8.750 omdreininger og sekvensiell gearkasse. Ford Fiesta ST blir det mer spennende å stifte bekjentskap med, for den skal produseres i et helt annet volum enn 100-tusen-dollars rallybilen. Fiesta ST er basert på et vanlig Fiesta chassis men får en langt mer sportslig oppbygging enn de mer sedate modellene. Dessuten har den en rekke tøffe detaljer og et interiør som vitner om noe utenom det vanlige. Under panseret sitter en 2-liters Duratech motor god for 150hk, noe som bør sørge for tilstrekkelig skyv i den lette, lille konstruksjonen. ST-modellen kommer i salg på høsten, og Ford er derfor relativt sparsomme med å gi detaljerte opplysninger. Men mannen som er ansvarlig for Ford Team RS – Jost Capito – antyder at de har en liten bombe på gang. –Selv råskinnet Focus RS hadde problemer med å holde tritt med Fiesta ST under testing i Belgia, avslører han. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |