[]
[] [firmabil.no] []

Mye 5 i ny M


Terje Ringen - BilNorge



Riktignok heter utstillingsbilen som står i Geneve ”BMW M5 Concept”, men den trenger ikke noen særlig grad av retusj for å gå til samlebåndet. Her er det enda flere anabole steroider enn hos forgjengeren.

Det er gått 20 år siden den første M5 så dagens lys, og i mellomtiden har betegnelsen stått på 35.000 biler fordelt på tre generasjoner som har vært innom BMWs M-fabrikk i München. Som sine aner er dagens M5 Concept en fullsize sedan med kompromissløse krefter og kjøreegenskaper.

Etter at nye 5-serien ble lansert for et snaut år siden, har BMW vært uten denne toppmodellen i sin portefølje, skjønt etterspørselen har vært konstant hele tiden. Sammenlignet med de serieproduserte modellene skiller M5 Concept seg ut gjennom endret front og hekk, aerodynamiske sideskjørt, luftinntak langs sidene, eksklusive felger, fire M-eksosrør og en noe mindre bakkeklaring. Alt for å gi den uttrykk som en sportsbil uten å gripe inn i bilens praktiske egenskaper og rommelige kabin.

5 – 5 – 5
Men som andre M-maskiner har M5 Concept en kraftpakke skjult under panseret, i dette tilfellet med en masse 5-tall i de tekniske dataene. V10en har to rekker med 5 sylindere i hver, et sylindervolum på 5,0 liter, yter rundt 500 hester og har et maks dreiemoment på 500 Newtonmeter. Ingeniørene hos BMW M regner med at det bør holde til at sprinten til 100 foretas på under 5 blank og at 200 km/t oppnås i løpet av 13 sekunder.

For å få overført kreftene til bakhjulene har BMW M montert en 7-trinns SMG-kasse med hendler på rattet, med raske skift og teknologi hentet fra Formel 1. Nye 5-serie har høstet mange lovord for sin utstrakte bruk av lette materialer, og i M5 har ingeniørene gått enda lenger uten på noen som helst måte å kompromisse med sikkerheten.

Klar på høsten?
Spesialfelgene på konseptbilen har dekk i dimensjon 285/35 ZR19 bak og 255/40 ZR19 framme. En nyutviklet servotronic styring er montert som standard og sørger sammen med ekstra kraftige bremser for å holde bilen på veien under ekstreme forhold.

BMW er forsiktige med å si noe sikkert om når en ny M5 kan bli tilgjengelig, men de sier at en produksjonsbil basert på Geneve-konseptet kan være salgsklar innen året er omme. Vi kan nesten ikke vente på å få satt oss bak rattet på den. Det ser sikkert også ingeniørene hos AMG og Audi Sport frem til.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: