[]
[] [firmabil.no] []

Rolls i 100


Terje Ringen - BilNorge



Det er en måned siden vi markerte 100-års jubileet til Rolls - eller rettere sagt Royce - her på BilNorge. I dag har de avduket sin jubileumsgave til folket: Konseptbilen 100EX.

Rolls-Royce har lange tradisjoner med åpne luksusbiler, så det er ikke unaturlig at de velger å markere sitt jubileum med en slik en. Den skal benyttes ved en rekke markeringer gjennom hele året, og den første finner sted under Geneve-utstillingen som åpner til helgen.

Stor og lett
100EX er som Phantom bygget på et lett aluminiumschassis. Som en åpen fireseter med to dører og kalesje er den første eksperimentbil fra konsernet etter at de ble overtatt av BMW. Dimensjonene er en Rolls verdig og Spirit of Ecstacy er selvsagt plassert helt i front på det lange panseret over en grill som virker enda mer kraftfull enn den som sitter på Phantom.

Aluminium er benyttet i utstrakt grad på grill, panser og rundt passasjerkabinen, noe som gir en elegant kontrast til den mørke metallic-lakken. Dørene er hengslet i bakkant, som bakdørene på Phantom, noe som letter adkomsten til baksetet.

Eksklusivt
Et annet materiale vi finner mye av er bleket teak som erstatter tepper på gulvet i kabinen og bagasjerommet og dekker området bak bakseteryggen som åpner seg for å skjule kalesjen. Lokket over bagasjerommet er todelt og nedre del kan brukes som avlastningsbord ved innlastning av tunge gjenstander, eller når du tar med dine venner på et glass champagne i det grønne.

Rolls-Royce 100EX er utstyrt med kalesje i et avansert materiale med metalliske tråder. Innvendig er taket foret med samme kasjmir/ull-blanding som Phantom. En smart konstruksjon gjør at taket opptar minst mulig plass for at så vel bagasje som passasjer skal slippe å lide under åpen himmel.

Hjuloppheng med luftfjæring samt styring er hentet fra Phaeton, selv om 100EX er både kortere og lavere enn sedanen. Under panseret sitter en 9-liters V16 motor med 64 ventiler. Normalt pustende, for verken BMW eller Rolls-Royce er spesielt begeistret for kunstig åndedrett fra turbo- eller kompressormatere.

Dessverre, for de av dere som nå sitter klar for avsprang til nærmeste Rolls-forhandler, må vi fortelle at det ikke foreligger noen umiddelbare produksjonsplaner for den åpne fremtoningen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: