[]
[] [firmabil.no] []

Giugiaros Alfa-drøm


Terje Ringen - BilNorge



Hvis du så den, husker du sikkert Giugiaros nydelige Alfa Brera. Mindre oppsiktsvekkende er ikke hans nye Geneve-kreasjon til ære for en gammel Milano-slekt.

”Et Alfa Romeo flaggskip utenom det vanlige” er beskrivelsen Giorgietto Giugiaro bruker på sitt foreløpig siste mesterverk, en konseptbil han har skapt på eget initiativ slik han gjorde med Brera for to år siden.

Lange relasjoner
”Alfa Romeo er et merke som har betydd mye for min design-karriere. Den første serieproduserte bilen jeg designet var Alfa 2000 Sprint,” sier Giorgetto Giugiaro som siden opprettet Italdesign for å gi liv til Alfasud-prosjektet. ”Gjennom er karriere som har strukket seg over femti år har jeg designet en rekke biler for merket, noe ganger på oppdrag, andre ganger på eget initiativ.”

”For Geneve 2004 besluttet jeg å skape en bil jeg synes kunne passe som Alfas flaggskip. Ikke en tradisjonell 4-dørs 3-boks sedan, men en nærmest 2-boks stor sportsbil med en rund, kupélignende hekk,” fortsetter Giugiaro.

Fronten er inspirert av de nyeste Alfa-modellene, men gjort enda mer markant gjennom en større grill, avlange lykter og store luftinntak. Taket er avrundet og ender i en myk hekk med store lykter, og i bakfangeren sitter to doble eksosrør integrert. Giugiaro forteller at han benyttet noe av de samme linjene i konseptbilen Bugatti EB112 fra 1993.

Premium plattform
Bilen er bygget på Alfas Premium plattform, den samme som skal benyttes i neste generasjon 156, SportWagon, Coupé og Spider, modeller som skal hente designelementer fra nydelige Brera. For Visconti ble akselavstanden strukket med 20mm (til 2,825m) for å gi bilen en total lengde på 4,95m med ganske identiske overheng foran og bak. Bredden er 1,90m mens høyden er beskjedne 1,47m.

Som alle Giugiaros konseptbiler er også Visconti fullt kjørbar. Den drives av en twin turbo 3,2 liters V6 god for 405hk og 680 Newtonmeter koblet til alle fire hjul via en 6-trinns automatkasse. Den har aktiv styring på bakhjulene og stabiliteten ivaretas av Alfas svar på ESP med betegnelse VDC.

Komforten sikres av pneumatisk fjæring mens Brembo CCM keramiske skiver gir bremseegenskaper i sportsbilklassen. Visconti står på Pirelli dekk i dimensjon 255/50 ZR19 montert på spesialfelger. Selv om hekken er svært rund, har den italienske designeren fått plass til et bagasjerom på respektable 458 liter.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: