[]
[] [firmabil.no] []

Verdensdebut: Corvette Convertible


Terje Ringen - BilNorge



I Detroit fikk vi første møte med 2005 Corvette. Hyggelig gjort av Chevy å legge verdenslanseringen av den åpne til Geneve. Våren er i anmarsj.

Den startet sitt liv som cabriolet tilbake i 1953, så det er naturlig at Chevrolet følger tradisjonen og tilbyr en åpen Corvette i tillegg til coupéen. Sjette generasjon Corvette tar over for modellen som har båret de stolte tradisjonene i perioden 1997 til i år og er vesentlig oppgradert på de fleste områder.

6-liters V8
Under panseret på generasjon 6 sitter en 6-liters V8 god for 400hk og 542 Newtonmeter, nok til at den akselererer til 100km/t i løpet av 4,2 sekunder og tar deg med til en toppfart på 300km/t. Chassiset er forsterket og stivet opp i forhold til tidligere modeller samtidig som komforten er økt og støynivået redusert, ingen ulempe for lange turer.

”Vi designet Corvette med tanke på at den skulle bli en åpen bil, så det fins ingen kompromisser med hensyn til kjøreegenskaper og ytelser sammenlignet med coupéen,” sier sjefsingeniør for Corvette og GM Performance Cars, Dave Hill. ”Sjette generasjon Corvette er et langt skritt fremover med bedre egenskaper, utseende og støydemping.”

Som standard leveres Corvette Convertible med et manuelt stofftak, men mot pristillegg kan den utstyres med en heismekanisme som gjør jobben med å kle av eller på bilen i løpet av 18 sekunder. Toppen leveres i tre forskjellige farger og stjeler drøyt halve det begrensede bagasjerommet når du kjører åpent, 295liter med taket lukket og 144liter når du kjører åpent. GM har lagt ned mye arbeid i støydempingen som nesten er på nivå med coupéen når du sitter under tak.

Valgfrihet
Nye Corvette er lettet med 22kg sammenlignet med generasjon fem og veier 1451kg, og det automatiske taket gir et vekttillegg på 6,4kg sammenlignet med det manuelle. Alt utstyr som leveres til coupéen er også tilgjengelig for cabrioleten, som OnStar, XM satellittradio og DVD navigasjon. Den kan leveres med tre forskjellige understell etter hvor sportslig du ønsker din Corvette og med 6-trinns manuell eller 4-trinns automatisk gearkasse. Alle versjoner står på Goodyear Eagle F1 dekk i dimensjon 245/40 ZR18 foran og 285/35 ZR19 bak.

Produksjonen av nye Corvette Convertible starter på høsten, et par måneder senere enn den lukkede utgaven, og de første bilene kommer til Europa i oktober.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: