Eksklusiv Maserati
Den er først og fremst bygget for å konkurrere i GT-mesterskap verden rundt. Men noen få eksemplarer skal tilbys til gatebruk. MC12 blir en eksklusiv Maser. 37 år etter at Maserati tok sin foreløpig siste seier i et internasjonalt mesterskap (Syd-Afrika GP 1967 med Cooper Maserati F1), er de igjen tilbake på banen med svært god hjelp fra søsterfirma Ferrari. MC12 er konstruert ene og alene med tanke på deltagelse i GT-løp, men som reglementet tilsier må løpsbilen være basert på en gatebil. Derfor skal 25 eksemplarer av MC12 tilbys for gatebruk mens 5 i år og 25 neste år skal brukes til å markedsføre merket i internasjonal racing. Gateversjonen tilbys i hvitt med blå striper, og ønsker kundene en annen farge på bilen må de nok selv oppsøke et lakkeringsverksted. Hele bilen er bygget av kullfiber og Nomex for å oppnå den lave vekten på 1335kg på tross av ganske solide mål med en lengde på 5,143m, en bredde på 2,096 og en høyde på 1,205m bygget over en akselavstand på 2,800m.
6 liter – 630hk MC12 har tilbragt mange timer i vindtunnel for å oppnå best mulig aerodynamikk. Maks marktykk og minimal luftmotstand er viktige egenskaper for en bil i denne klassen. Det er også raske gearskift som i MC12 foretas via hendler på rattet og Cambiocorsa gearkasse med to alternative innstillinger, Sport og Race. Bremsene kommer fra Brembo og består av ventilerte skiver med en diameter på 380mm og 6 calipere i front og 335mm og fire calipere bak. Interiøret er spartansk for å gjenspeile egenskapene til den heftige gateraceren. Gummien som klistrer MC12 til bakken kommer fra Pirelli, 245/35 ZR19 i front og 345/35 ZR19 bak montert på 19-tommers felger med senterbolt for raske hjulskift. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |