[]
[] [firmabil.no] []

Den blå bussen


Gjesteskribent Tormod Magelssen, journalist i YrkesBil



Man skal stå på retten sin! Det er noe vi lærer fra vi er små, og som følger oss hele livet. Vi er svært opptatt av hvilke rettigheter vi har i enhver sammenheng, men vi er ikke alltid like opptatt av hvilke krav som stilles til oss. Også i trafikken har vi en mengde rettigheter, og tilsvarende regler vi skal følge. Vi kan ikke godt forlange det ene uten å ta med oss det andre. Og noen ganger blir det helt feil å hevde sin rett.

Er man for eksempel ute på tråsykkel og tviholder på retten sin i trafikken kan det ende fatalt. Hvis ulykken er ute og man ( i beste fall) ender opp med brudd i armer og bein, er det jo en mager trøst å fortelle ambulansepersonalet at “jeg stod på retten min, bilen skulle ha stoppet for meg”.

Og kjører man bil og har forkjørsrett, betyr ikke det at man har påkjørsrett. Man må tenke på konsekvensene av det man gjør. Alle innehavere av førerkort har lært at man skal være “aktpågivende, hensynsfull og varsom” i trafikken. Når det gjelder denne lærdommen tror jeg noen og enhver av oss til tider glemmer den.

Er man yrkessjåfør forventes det at man er profesjonell i trafikken, enten man kjører taxi, varebil, buss eller lastebil.
Førere av tunge kjøretøyer har et spesielt stort ansvar. For det første har man lengre bremsestrekning, for det andre er det verre å foreta en unnamanøver, og for det tredje oppfattes et tungt kjøretøy truende hos andre trafikanter. Dessuten blir konsekvensene ofte mye større hvis et tungt kjøretøy er involvert i en ulykke.

Bussjåfører har en spesiell rettighet. De har nemlig forkjørsrett ut fra holdeplasser hvis fartsgrensen på stedet er 60 km/t eller lavere. Dessverre er det enkelte bussjåfører som tror dette er det samme som påkjørsrett. For kort tid siden var jeg utsatt for en slik sjåfør i min hjemkommune.

Jeg var på vei med privatbilen for å levere min 7 år gamle sønn i et bursdagsselskap til en klassekamerat. Underveis kom vi til en holdeplass der en blå buss hadde stanset. På det aktuelle stedet er det 50 km/t og jeg var fullstendig klar over bussens forkjørsrett ut fra holdeplassen. Men jeg forutsetter faktisk at en yrkessjåfør også skal være “aktpågivende, hensynsfull og varsom”, og gi tegn samt kontrollere via speilene at han kan kjøre ut fra holde-plassen uten å sette andre i fare. Det var ikke denne sjåføren.

I det jeg var et par meter bak bussen, satte sjåføren på blinklyset til venstre og begynte å kjøre. Jeg hadde ingen mulighet til å stoppe for bussen, og idet jeg var på høyde med sjåføren svingte han bussen rett ut i kjørebanen. Heldigvis kom det ingen bil i motgående kjørebane og jeg kastet bilen ut for å unngå et sammenstøt med bussen. Denne sjåføren hadde tydeligvis påkjørsrett!

Dagen etter var jeg ute og kjørte igjen. På en annen holdeplass i samme kommune stod det en blå buss med blinklyset på til venstre for å markere at han skulle kjøre ut. Med forrige “blå buss-episode” friskt i minne bremset jeg ned for å slippe bussen ut, men ingenting skjedde! Da så jeg at sjåføren åpnet dørene for å slippe passasjerer av på holdeplassen.
Hvorfor i all verden markerte han at han skulle kjøre ut fra holdeplassen da? Kanskje han trodde at han på den måten kunne kjøre ut i veibanen når det måtte passe ham, han hadde jo gitt tegn?

Jeg håper det var snakk om den samme sjåføren som presset meg dagen før. Innimellom finnes det noen råtne egg i kurven, men hvis et selskap har flere slike sjåfører er det bekymringsfullt. De setter på denne måten andre trafikanter i fare, og de setter busselskapet og en hel yrkesgruppe i et svært dårlig lys.

Kjør forsiktig og stå gjerne på retten din, men ikke for enhver pris!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: