[]
[] [firmabil.no] []

Petter på hugget, Loeb ute


Terje Ringen - BilNorge



Petter Solberg gjorde en flott innsats under første dag av Rally Mexico. Etter at de fire fartsetappene var gjennomført ledet han foran Loeb og Grönholm, men så startet problemene.

På vei til siste tidskontroll fredag fikk Petter og kartleser Phil Mills motorstopp i sin nye Subaru Impreza. De forsøkte å dytte den inn til tidskontroll, men måtte få hjelp siden denne lå i oppoverbakke. Problemene medførte at de fikk en tidsstraff på 40 sekunder for å ha kommet fire minutter for sent og deretter ble de ilagt en straff på fem minutter for å ha mottatt assistanse til dyttingen, noe som i følge regelverket er ulovlig.

Dermed ramlet de til 13. plass i sammendraget og er i praksis ute av tetstriden i rallyet. Men Petter har vært langt nede før og kommet tilbake, så vi ser ikke bort fra at han kan få en anstendig plassering i Rally Mexico forutsatt at han holder seg på veien og unngår flere tekniske problemer.

SS5 – 25,57km
Petter Solberg slo til med en ny etappeseier på lørdagens første etappe, hele 14,4 sekunder foran Markko Märtin i Ford og 21,5 sekunder foran Sebastien Loeb i Citroën. Fjerdeplassen gikk til Francois Duval i Ford foran Carlos Sainz i Citroën og Mikko Hirvonen i Subaru.

Marcus Grönholm hadde problemer med servostyringen i sin Peugeot og tapte halvannet minutt til teten. Dessuten er Grönholm ukomfortabel med den 4-trinns gearkassa som sitter i hans nye 307 WRC. Også de to Mitsubishi-førerne fikk tekniske problemer på prøven, Gilles Panizzi kom seg gjennom med et tidstap på halvannet minutt mens Gigi Galli måtte bryte. Petter Solberg avanserte to plasser opp til 11. plass i sammendraget.

SS6 – 23,55km
Andre strake etappeseier til Petter, nå foran de to Fordene med Francois Duval og Markko Märtin. Sebastien Loeb ble firer foran Mikko Hirvonen og Carlos Sainz mens Grönholm tapte ytterligere halvannet minutt med sine servo-problemer.

SS7 – 28,03km
Den nye Imprezaen fungerer heldigvis som den skal i dag, noe som ga Petter Solberg hans tredje strake etappeseier. Markko Märtin knep andreplassen foran Carlos Sainz og på de neste plassene fulgte Francois Duval, Mikko Hirvonen og privatføreren Jussi Välimäki i en Hyundai Accent.

Løpsleder Sebastien Loeb måtte bryte med tekniske problemer i sin Citroën Xsara. Tekniske problemer sliter også Marcus Grönholm med og det samme gjelder hans Peugeot-kollega Harri Rovanperä som tapte over 16 minutter på etappen.

Sammenlagt etter SS7
Markko Märtin har nå overtatt ledelsen av Rally Mexico foran veteranen Carlos Sainz (+ 9,7 sekunder). På tredjeplass ligger Francois Duval (+ 26,7) foran Mikko Hirvonen (+ 1:38,8) mens Petter Solberg (+ 4:19,9) nå er helt oppe på en flott 5. plass etter gårsdagens problemer.

Marcus Grönholm (+ 4:21,6) har ramlet til 6. plass og ser nok frem til å få fikset sin servostyring på neste service. Bak Grönholm følger Jussi Välimäki (+ 4:49,3) og Gilles Panizzi (+ 5:31,2).

SS8 -25,57km
Igjen var Petter Solberg raskest, nå foran Marcus Grönholm og Markko Märtin. Fjerdeplass gikk til Francois Duval foran Mikko Hirvonen og veteranen Carlos Sainz.

SS9 – 23,55km
Igjen sto Petter Solberg øverst på resultatlista, nå med Marcus Grönholm og Francois Duval på de neste plassene. Deretter fulgte Carlos Sainz, Markko Märtin, Mikko Hirvonen og Harri Rovanperä.

SS10 – 28,03km
Ny etappeseier til Petter Solberg, nå foran Carlos Sainz og Markko Märtin. Fjerde beste tid ble satt av Francois Duval foran Harri Rovanperä og Marcus Grönholm.

Sammenlagt etter dag 2
Etter to hele dager leder Markko Märtin Rally Mexico foran Carlos Sainz (+ 24,5) og Francois Duval (+ 28,1). Bak disse er det en luke ned til Mikko Hirvonen (+ 2:50,8), Petter Solberg (+ 3:51,7) og Marcus Grönholm (+ 4:34,5).

Dermed har PS vunnet samtlige av lørdagens farstetapper, og det blir spennende å se hvor mye han avanserer i løpet av søndagen. Vi har i alle fall ikke gitt opp håpet om en pallplass.

"Dette har vært en kjempedag," sa en fornøyd Petter Solberg etter å ha vunnet samtlige av lørdagens etapper. "Jeg har ikke satset over evne, bare kjørt i den farta jeg hadde planlagt å ha på forhånd. I går kveld var jeg så forbannet at jeg ikke hadde lyst til å fortsette. Men i dag, etter de første etappene, tenkte jeg vel, vel, dette går kanskje ikke så verst likevel. Jeg prøver å gjøre mitt beste, jeg er fornøyd med bilen og kjøringen har fungert greit i hele dag. Jeg håper å få en tilsvarende uttelling i morgen."


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: