Varm vår
Det er ikke akkurat noe problem å finne stoff til en bransjeavis som dette nå om dagen. Stikkord er høy temperatur i nybilsalget, en ganske annerledes men vel så høy temperatur i dekkbransjen, høy appetitt blant de store frittstående aktørene innen deler og verkstedtjenester på de mindre aktørene på samme felt, og en bensinbransje som har begynt å revurdere vareutvalget i sine stasjonsnett. Ikke gjør det noe at vi har valgt bilvask og bilpleie som hovedtema denne gangen heller, leverandørene står nesten bokstavelig talt i kø med sesongens nyheter. I sannhet en varm vår, og det er selvsagt fristende å peke tilbake på tidligere utgaver av MB og slå oss på brystet med “hva var det vi sa?” Men er alt dette, bortsett fra at bilsalg går så det griner og at vi har mye å skrive om, så veldig mye å rope jippi for? Det kommer selvsagt an på ståstedet. Å spise er uendelig mye greiere enn å bli spist. Og hvis summen av endringene blir at både de mest seriøse i bransjen og det bilkjøpende publikum blir vinnerne, kan man vanskelig konkludere med annet enn at utviklingen er av det gode. Hva det siste angår, ligger det imidlertid ikke noe automatisk likhetstegn i tilfredshet-regnskapet mellom bransje og kunder. Fortsatt er det “pris for enhver pris” som både publikum og presse er opptatt av når det kommer til stykket – det har ikke minst Sharif-saken dokumentert ettertrykkelig. Her fikk spesielt TV2-dekningen kjørt sympatien over på Sharifs side ved å fremstille ham som en billig-aktør, attpå til med innvandrerbakgrunn som ikke gjør sympati-dannelsen mindre, en mann som tjener godt på å gi folk det folk vil ha til uslåelige priser – mens et gammelt og innarbeidet firma blir stående igjen som spekulanten og skurken i historien. Godt hjulpet av firmaet selv, som ikke bare har opptrådt uforsiktig i møtesammenheng skal vi tro de famøse lydbåndene, men dertil ikke benytter muligheten til å forsvare seg overfor de samme seerne – og vi tviler på at sceneskrekk er årsaken der i gården. Sånt er så søte sukkertøy for både tabloidpresse og publikum at de helt overser den visuelle miljøforsøplinga utenfor Sharif’s og skiltet hans ved inngangen som lyder “Tyver blir ikke anmeldt, men straffet” – et signal som det lukter selvtekt lang vei av. Hadde et bredere publikum enn Dagens Næringslivs lesere blitt gjort oppmerksom på slike faktorer tror vi ikke de hadde vært så udelt positive til Sharif’s. Men med TV2s hjelp kommer nok enda flere til å ta seg en harrytur til Skedsmokorset neste gang de kjøper dekk, slik at de får enda mer å rutte med ved neste avgang Strømstad. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |