[]
[] [firmabil.no] []

Litt råere egg


Terje Ringen - BilNorge



Koenigsegg har fått litt pulver for at deres CC kanskje ikke er så potent som de vil ha det til. I alle fall hevder Autocars testere at bilen ikke holder de oppgitte data. Kanskje vi derfor skal ta spesifikasjonene for den nye også med en klype salt.

Ekstremversjonen av CC kaller Koenigsegg sin nye CCR som er videreutviklet både i chassis og motor. Mest synlige endringer er nye lykter, nye luftinntak på siden og nye utslippsåpninger bak. En front splitter skal forbedre aerodynamikken når man kjører i ekstreme hastigheter.

Motoren er piffet opp ved hjelp av en kompressor fra Lysholm (må være sterke saker!) og er raffinert med nytt eksosanlegg i titan. Dermed skryter de av 806hk ved 6.900 omdreininger og et maks dreiemoment på 920 Newtonmeter ved 5.700 omdreininger.

For å kompensere for økte krefter er bremsene forsterket og nye racederiverte dempere montert. I front har man satt på 19-tommers felger med gummi i 255/35-19 mens det bak sitter 20-tommere med 335/30-20.

Koenigsegg CCR skal klare 0-100 på 3,2 sekunder (3 tideler raskere), en toppfart på 395 km/t (+ 5 km/t) og skal klare å stoppe fra 100 km/t i løpet av 31 meter, noe som tilsvarer krefter på 1,3G. Den veier 1180kg, en økning på 5kg sammenlignet med CC.

Et spøkelse er benyttet som dekorasjon på bilen, dette for å hedre den svenske jagerfly skvadron nr. 1 som ble nedlagt i 2003 og som Koenigsegg overtok lokalitetene etter. Spøkelset var skvadronens kjennemerke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: