[]
[] [firmabil.no] []

Jaguar X-Type: Britisk velvære


Terje Ringen - BilNorge



NETTKJØRT: Det har blitt en ny vår for Jaguar Norge etter at X-Type kom på banen. I år sikter de mot 120 nye biler, og har svært gode forutsetninger for å lykkes.

Mellom 50 og 60 nye biler i året var status for Jaguar Norge i perioden 1999 til 2002. Så kom X-Type, først med 2,5 og 3,0 V6 motorer, og salget steg til 73 biler i fjor. I år er målet 120 biler og gjengen i Sofienberggata er ved godt mot etter årets to første måneder. Mindre motorer har presset prisene ned godt under 400.000 kroner og stasjonsvogn er nå tilgjengelig. Ny forhandler i Bergen er på plass fra neste måned, og dermed dobles antall utsalgssteder i Norge og muligens også volumet.

Vi kjørte to forskjellige utgaver av X-en, en firehjulsdrevet 2,5-liters V6 med en omfattende utstyrspakke og en mer nøkternt utstyrt forhjulsdrevet 2,0 Diesel. Utseendemessig er det lite annet enn merket på koffertlokket som skiller de to. Og utseendet medfører beundrende blikk av en helt annen dimensjon enn du får i en av de tyske ”dusinvarene” i denne klassen.

Godt sammenskrudd
Selv om X-Type deler plattform og enkelte motorer med Ford Mondeo er det klasseforskjell på de to. Jagen er svært godt sammenskrudd og oser kvalitet og prestisje. Støydempingen er svært god og komforten upåklagelig. 2,5 V6 modellen vi kjørte hadde utstyrnivå Sport og en rikholdig tilbehørspakke som fikk den samlede prislappen opp i ca 700.000 kroner. Fjæring og seter var relativt stive og inviterte til en aktiv kjørestil. Den 5-trinns automatkassen ga sømløse skift mens vi hygget oss med godlåt fra det velklingende lydanlegget.

195 hester gir tilstrekkelig skyv til at 0 til 100 foretas på 8,9 sekunder med automatgear, ingen bombe men tilstrekkelig for de fleste. Ønsker du mer sprut blar du opp drøye hundre tusen ekstra og bestiller X-Type med 3-liters V6 motor. Da foretas den samme øvelsen på 7,5 sekunder med automat og 7 blank med manuell kasse.

Sprek diesel
En Jaguar med diesel og forhjulsdrift var utenkelig for få år siden, og for mange er nok dette fortsatt som å banne i kjerka. Vår skepsis ble raskt snudd til entusiasme, ikke for forhjulsdriften, men for motorens rause dreiemoment på 330 Newtonmeter ved 1.800 omdreininger. Den føles faktisk vel så sprek som 2,5-literen i det moderate turtallsområdet du hyppigst benytter.

Diesel-utgaven var utstyrt med manuell gearkasse, noe annet alternativ finnes ikke. Men på strekningen Oslo – Lillehammer var vi knapt ute av 5. gear, selv når vi passerte 18-meters vogntog. Executive-pakken medfører en blank grill, et nydelig interiør med skinn og edeltre og et behagelig skinntrukket multifunksjonsratt.

Lite negativt
Det er vanskelig å finne noe å kritisere på X-Type – ut over det faktum at du må bla opp drøyt en halv million for å få den med 2,5-liters motor og ytterligere hundre tusen for 3-literen. Tåler du diesellukt på fingrene og forhjulsdrift får du imidlertid en ny, lekker bil til kr 366.500. Pluss på femten eller tjue tusen så får du den med Sport eller Executive pakke og masse ekstra velvære.

Utover dette blir vi pirkende på detaljer som at midtarmlenet mellom forsetene er i veien ved gearing (men det kan du vippe opp), at tanklokket blir hengende på lakken under tanking og at antennen på bilen vi kjørte hadde problemer med å ta inn Radio 1 i Oslo sentrum. Uvesentligheter som i store monn kompenseres av alt det positive.

Jaguar X-Type er en reell utfordrer til 3-serie, C-Klasse, A4 og fetteren S60. Forutsatt at du tør skille deg ut litt fra mengden.

J

L

Kjøreegenskaper, komfort

Kun forhjulsdrift med rimeligste motorer

God støydemping

Ikke automatgear på 2.0 Diesel

Komfort eller Sport

Smal distribusjon (Oslo + Bergen)


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: