[]
[] [firmabil.no] []

SsangYong til GM allikevel?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Først kunne vi lese at SsangYongs kreditorer ikke var spesielt fornøyd med budet fra kinesiske Blue Star allikevel. Senere kom det beskjed om at budet var lagt dødt. Det åpner igjen muligheten for at GM kan komme til å kontrollere enda en koreansk bilfabrikk.

Det er vel en måneds tid siden kreditorene til SsangYong kunne fortelle at nå hadde de endelig fått solgt fabrikken. Til en kinesisk gruppe som het Blue Star, som blant annet drev en kjede på 400 noodle-restauranter på fastlandet og dessuten eide og drev noen bilverksted. I begynnelsen av denne uken kom det meldinger om at de koreanske bankene hadde bedt Blue Star presisere budet sitt, og samtidig komme med en skriftlig garanti fra den kinesiske regjeringen på at de var genuine budgivere. Med andre ord: kreditorene hadde kastet det opprinnelige budet i søplekassa og ba om et nytt.

Det ble samtidig stadig klarere at Beijing ikke var spesielt happy for nye aktører. Deres største problem nå er å få samordnet og få en oversikt over alt som smaker av bilindustri i landet. Nye aktører er ikke det som trengs mest akkurat nå.

Derfor var det egentlig ingen stor overraskelse da Blue Star fortalte at de har gitt opp forsøket på å få kontroll over Musso/Rexton produsenten. Det ble opprinnelig rapportert at kineserne hadde budt 6–700 millioner dollars for en 50 prosent pakke av konsernet. Hele selskapet er verdsatt til litt over en milliard dollars, men gjelden er fremdeles enda større så det er ikke mye man skulle behøve å betale penger for her.

Men det er kjent at kinesiske Shanghai Auto også var med på forrige budrunde, men at de la inn et meget mer realistisk bud enn Blue Star hadde gjort. Antakelig hadde Shanghai Auto bedre oversikt over hva som virkelig står i bøkene, for de har rådgivere som har lært dette gamet. General Motors kontrollerer Shanghai Auto og har jo hatt en viss suksess i både å overta og å drive en annen koreaner: Daewoo.

Dersom det virkelig blir GM-interesser bak denne SUV/truck-byggeren har for det første Daewoo spart utviklingskostnader for en egen, sårt tiltrengt, SUV, og for det andre er en slags ring igjen sluttet. SsangYongs problemer begynte nemlig mens de var en del av Daewoo-konsernet. Blir de en slik del igjen er det mye som tyder på at denne gangen vil det gå bedre.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: