Nå er Cadillac her
LANSERING: Jeg har nettopp vært i Italia og kjørt amerikansk Cadillac som importeres av et nederlandsk privateid selskap. Til stede var imidlertid også bl.a. en østerriker ansatt på det europeiske GMs kontor i Sveits. Internasjonalere har vel aldri en USA-GM/Europa-satsing vært.
Kroymans, som selskapet heter, er jeg full av beundring for, de er i ferd med å føre europeisk bildistribusjon inn i en ny dimensjon, og er den type maktfaktor på detaljist-siden som må til for å kunne håndtere produsentene under det nye Gruppeunntaket. Dessuten er det en gjeng entusiaster som jobber der. Sjefen selv er en av de meget få som hiver sin Ferrari GTO (av de originale!) rundt på racerbanen med et sterkt ønske om å vinne – så får det ikke hjelpe om karosseriplatene spruter og sylindrene perforeres underveis. Han bruker juvelen slik den skal brukes. Men uansett hvor hyggelig introduksjonen av den nye europeiske Cadillac-satsingen var, og uansett hvor godt jeg liker den overveldende XLR to-seteren (den første, en svart en, til ca. 1,4 millioner kroner er snart på vei til Norge) så skjønner jeg ikke meget av forretningsplanen her. Hvor er forretningsidéen? La gå at det kan bli enda et større volum (de skal henge noen Chevroleter på dette agenturet også), men selv om vi regner pent må det gå av 4.000 euro pr. solgt bil før man overhodet kan begynne å snakke inntjening. Med et fortsatt gunstig dollar/euro forhold kan det kanskje være butikk, eller hvis marginene ligger hinsides det vi trodde var mulig, eller hvis volumet blir vesentlig høyere, eller hvis Kroymans har en spesiell prisavtale på de Opelene og Saabene de også selger. Proffe kunder Når jeg også opplever en proff og meget kostbar introduksjon der merkenavnet Cadillac blir stavet feil tre ganger lurer jeg selvfølgelig på hva som egentlig skjer. Hvilket er synd for bilene derfra. Nå var det som sagt XLR lanseringen var konsentrert rundt – det er første gang jeg kjører bil med nedkjølte seter. En bil jeg setter meget stor pris på fordi den, selv om den har et meget kompetent chassis med en av de beste støtdemper-funksjonene i bransjen, er så totalt ikke-Mercedes. Alt fra linjene – skal man først designe en bil med en linjal kan det vanskelig gjøres bedre enn her – til innholdet (ekstrautstyr finnes ikke, alt inkludert) gir en solid eim av USA der uanstrengt krusing står i høysetet. Beundringsverdig lav vekt Nå er det imidlertid mest den lineære lettfotheten det dreier seg om, representert ved akselerasjonstid i hundredeler av sekunder. Der spiller dessverre ikke vekten samme rolle, det er bare å pøse på med kubikk og kompressorer så er den biffen spist. Cadillac - tro det eller ei - tilhører de du kan hive sideveis uten at den setter seg tungt ned over det ene forhjulet og ødelegger hele forestillingen. Og da jeg som kartleser klarte å villede min fører ut på en skikkelig toscansk grusvei, var det åpenbart at støtdemperne med sine magnetisk-styrte tryllekunstner også klarte å gjøre en kjempejobb. Bilen er bra, det finnes en glimrende norsk organisasjon rundt US-veteranen Bergheim, men det er resten jeg ikke skjønner en meter av. Litt mer kan du forresten lese om dette i neste utgave av BIL. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |