[]
[] [firmabil.no] []

Bilers kunstsmie


Jon Winding-Sørensen - redaktør



Bildet viser – som seg bør og hør – redaktøren. Denne gangen sammen med en god venn, Stefano Ardagna. Du kan lese mer om han og hans kompiser i bladet, men det er en spesiell grunn til at jeg trekker Stefano og hans miljø frem her. Underskogen av de små håndverkerne som hjelper multi-milliard-konsernene med viktige detaljer er tettere enn noensinne.

Du finner de konsentrert i for eksempel en vestlig del av Torino. Vi kjenner de aller fleste av dem. Jeg tror ikke du møter dem andre steder enn her i Bil – og jeg tror du er enig i at de er verd en visitt.

Testmester
Best og Mest på Test, eller noe slikt? Test nr. 400 møter du i hvert fall i denne utgaven, og når vi skriver Test, er det akkurat det vi mener. Ikke prøvekjøring, eller kjøreinntrykk eller “vi har kjørt”, men Test!

Troverdighet er noe som forbindes med Bil, ikke minst på grunn av våre grundige tester. I tillegg til de nummererte biltestene kommer også andre tester, som dagens sommerdekktestfest. At den er gjennomført av ADAC, Tysklands største bilistorganisasjon, er ikke akkurat med på å trekke ned troverdigheten.

Historieløst
I juni 1990 fikk Anne Asensio, den gang designer hos Renault, fersk mamma og Harley-fører, i oppdrag å bygge en drømmebil inspirert av en liten bok “Invitasjon til en reise” skrevet av Benedicte de Sainte-Marie og Sophie Milenovich. De to jobbet også i Renault Design, i farge- og trim-avdelingen som den gang ble ledet av Martine Chevillot.

Anne tente på ideen og i Frankfurt, 1991, så vi resultatet. Hun hadde samlet en rekke dyktige kvinnelige kolleger (og en og annen mannlig) rundt seg og bygget en konseptbil som ble kalt Safety Concept Embodied in a New Innovative Car, eller Scenic, forkortet. I motsetning til Volvo YCC var den attraktiv, og i likhet med Volvos var den definitivt kvinnedesignet. 13 år før Volvos “Verdens Første”.

Bil gir bort:
Sist lovte vi bort Chrysler Crossfire-modeller i eske, som går til Christina Kobbevik, Varteig. Renault F1 media-dagbok, signert, går til Ivar Kaski, Kirkenes. Trøstepremie er rumpetaske fra samme team, til Christoffer B. Åkre, Oslo.
Bok om André Citroën går til Trygve Røe, Ottestad. 2CV-boka går til Roald Storaker, Mandal. Til slutt går Bentley-katalog med Espen Gees sine bilder og signatur til Frode Lindgren, Bodø; Tor Sebastian Vårild, Hommersåk; Espen Jensen, Oslo. Vi gratulerer!

Denne gang har vi også ting å gi bort som du kan se nærmere på i bladet.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: