[]
[] [firmabil.no] []

Nye A6: Audis nye ansikt


Terje Ringen - BilNorge



LANSERING: Det første du legger merke til ved nye A6 er naturlig nok den markante fronten. Den kan du like gjerne venne deg til med en gang, for den blir en standard på en rekke fremtidige modeller fra Ingolstad.

Jeg kjørte nylig noen mil i ”gamle” A6 for å ha den i kroppen før prøvekjøring av den nye. Selv om den har levd mer eller mindre uforandret i snart 10 år er gammer’n fortsatt en svært behagelig og kompetent bil. Men vi skal ikke legge skjul på at den kommer til kort for sine vesentlig nyere og mer moderne konkurrenter fra henholdsvis München og Stuttgart – 5-serie og E-Klasse. Det kan vi ikke si om neste generasjon A6 som er på plass i Norge i god tid før skoleferien.

Stilig… eller?
Vi skal medgi at var usikre på den nye fronten etter kun å ha sett den på bilder, og sjelden har vi fått så mange kommentarer fra våre lesere som etter at vi avslørte de første bildene av nye A6. Til dere skeptikere: Vent til dere ser bilen på gata, fronten sitter som en påla! Det gjør også resten av de kupéaktige linjene som ender i en stram hekk med en elegant, diskret spoiler. Et tegn på vellykket design må være at nye A6 tar seg like lekkert ut i lyse pastellfarger som i tunge gråtoner og mørke farger, noe som ikke kan sies om alle dens konkurrenter.

Sammenlignet med sin forgjenger er A6 strukket i alle retninger, hele 12cm i lengden, halvparten i bredden og én centimeter i høyden. Det gjør den også lenger og bredere enn sine tyske konkurrenter, og Audi kan også skryte av klassens største bagasjerom på 546 liter, skjønt dette er fem liter mindre enn hos forgjengeren og bare 6 liter mer enn hos E-Klasse.

Førerorientert
Dashbordet er en tanke vridd mot føreren, og du finner alle viktige informasjoner på lettleste, store klokker rett foran deg. A6 har et rikholdig standardutstyr som blant annet inneholder elektriske vinduer, et deilig lærtrukket ratt og elektronisk parkbrems i tillegg til automatisk klimaanlegg og MMI - Audis system for betjening av en rekke viktige funksjoner som klimaanlegg, lydanlegg, navigasjon etc. Skulle du glemme hvordan den markante fronten ser ut, kan du bare kaste et raskt blikk på rattet hvor du finner en miniatyrutgave av den.

Den tidligere så populære 1,8T-motoren er en saga blott i nye A6. Rimeligste alternativer i den nye modellen er 2,0TDI (fra høsten) og 2,4 SFI V6 til henholdsvis 420.000 og 450.000 kroner. Vi prøvekjørte bensinvarianten som sammenlignet med V6-motorene 3,2 FSI og 3,0 TDI virket slapp, men som sikkert for de fleste mer enn nok vil gjøre nytten. Det skal også bli interessant å prøve den lille TDI-motoren når den gjør sin entre en gang på høsten. Ønsker du å ta den ”helt ut” er det kjekt å vite at A6 også kan leveres med en 4,2-liters V8, men da bikker du millionen allerede før du har fått de felgene du ønsker deg.

Drømmebil
Nye A6 er dømt til å bli en suksess og en tøff konkurrent for E-Klasse og 5-serie. De fleste ønsker seg en Avant, men de må fortsatt smøre seg med tålmodighet en god stund – kanskje til neste vår. Quattro som er perfekt for norske vinterveier er også noe de fleste Audi-kjøpere koster på seg, men det avanserte systemet for firehjulsdrift blir ikke tilgjengelig på de to rimeligste variantene – i alle fall ikke foreløpig.

Mer om nye Audi A6 kan du lese i mai-utgaven av Bil. Her på BilNorge bringer vi et knippe bilder fra vakre omgivelser rundt Como-sjøen i Italia for å supplere dine drømmer.

J

L

Kjøreegenskaper

Dristig front som blir elsket eller hatet

Innvendig plass

Ikke quattro på rimeligste modeller

Kraftige motorer

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: