Klart for Rally New Zealand
De fem ukene som er gått siden Rally Mexico synes som en liten evighet. Nå i helgen kjøres årets fjerde VM-runde, Rally New Zealand hvor både Petter og Henning Solberg stiller til start for å forsvare de norske fargene. Som eneste løp i år vil Rally New Zealand benytte ”Mille Pistes” systemet som innebærer at fører og kartleser kun får én gjennomkjøring av traseene torsdag og fredag for deretter å foreta en andre gjennomkjøring like før konkurransen starter fredag, lørdag og søndag morgen. Dette systemet ble egentlig besluttet benyttet for hele årets sesong, men innvendinger fra førerne har fått FIA til å gå tilbake til det opprinnelige systemet med to gjennomkjøringer i forkant av løpene. Rallyet kjøres i området rundt Auckland og byr på raske, krevende grusveier. Landet er kjent for rullestein oppå grusen, noe som gjør det til en ulempe å starte langt fremme i feltet. Verst går nok det utover VM-ledende Sebastien Loeb og Markko Märtin, men også Marcus Grönholm, Francois Duval og Petter Solberg som følger på de neste plassene vil få det vanskelig første dag av rallyet. Da har Henning Solberg som starter lenger bak i feltet i sin Peugeot 206 WRC et langt bedre utgangspunkt. Petter viste imponerende form i sin nye Impreza i den forrige VM-runden i Mexico, hvor han på tross av et tidstap på nesten seks minutter første dag kjørte inn til en flott 4. plass. Petter har også vist seg frem i New Zealand ved tidligere anledninger, og dersom redskapen holder er han mann for å nå helt til topps i helgens løp. Etter en noe beskjeden start på sesongen er nok den regjerende verdensmesteren svært sulten på suksess i helgen. -Den nye bilen viste svært gode takter i Mexico. Jeg var selvsagt skuffet over det som skjedde på slutten av første dag, men det var moro å ta så mange etappeseire og vise frem bilens potensiale, sier Petter Solberg. -Jeg er fornøyd med VM-posisjonen min og har en god følelse foran New Zealand som blir en interessant runde. Nye biler vil sette litt ekstra press på Citroën og Ford, og siden jeg var treer i New Zealand i fjor satser jeg på et enda bedre resultat i år, fortsetter Petter. -Vi satser som vanlig på å gå ut litt forsiktig, og siden vi starter som nummer fem får vi ta vår del av feiejobben første dag. Det blir trolig en som starter bak oss som leder etter dag 1. Selv er jeg fornøyd dersom vi kommer oss problemfritt gjennom åpningsdagen. Jeg planlegger et høyere tempo på lørdagen og kommer om nødvendig til å kjøre med maks attakk på søndagen. Det føles lenge siden forrige løp, så jeg ser virkelig frem til å kjøre igjen i helgen, sier en optimistisk Petter. Siden New Zealand ligger ti timer foran Norge, foregår de fleste etapper på natten for oss. BilNorge følger imidlertid opp med et sammendrag fra alle etapper og har selvsagt et spesielt våkent øye for Petter og Henning. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |