Dekknytt: To raske med lav profil
Både Dunlop og BF Goodrich lanserer nå nye sportsdekk, det vil si lavprofildekk beregnet på høye hastigheter. Hvis du er ute etter 60-profildekk til din bil, kan du bare glemme de nye dekkene fra Dunlop og BF Goodrich. Her er det heller 35- og 45-profil som gjelder, og hastighetskode W, Z eller Y (300 km/t). Vi snakker altså om den sportsligste delen av bilparken. Dunlops nykommer, SP Sport Maxx, er arvtakeren etter SP Sport 9000 som ble lansert i 1997. Sport Maxx er dekkprodusentens nye ”flaggskip” – et dekk utviklet for sportslige luksusbiler, og dekket leveres også i dimensjoner for ”tunede” biler. Det er lagt vekt på å utvikle en gummiblanding og et mønster som gir utmerkede egenskaper på tørr vei, samtidig som sikkerheten mot vannplaning skal være høy. Dunlop har valgt et retningsbestemt mønster kombinert med doble vannavledende kanaler i mønsteret, for å oppnå optimal drenering uten turbulens. Samtidig er dette en konstruksjon som reduserer lydnivået. Sport Maxx-dekket viser da også meget lave verdier ved støymåling på både tørr og våt vei. Ingen dekk i SP Sport Maxx-serien er smalere enn 205 mm. Dekket er tilgjengelig i 32 dimensjoner med 30-, 35-, 40-, 45-, 50- og 55-profil for 16-, 17-, 18-, 19-, 20- og 22-tommers felg. Ytterpunktene representeres av 205/55 ZR16 på nedre del av skalaen, mens 305/30 ZR22 er det mest ekstreme lavprofildekket.
g-Force Profiler Nykommeren avløser Profiler G, og utvikling i både gummiblanding og et retningsbestemt mønster har gitt et dekk som har bedre grep på både tørr og våt vei, for å tilfredsstille de krav som kjøreentusiaster på dette nivået setter til veigrep. Goodrich kaller sitt nye konsept IGC, Improved Grip Components, og det inneholder flere elementer, som for eksempel: Ny gummiblanding som gir bedre stivhet i dekket, og bedre grep på tørr vei. Generelt gir en stabil stamme bedre kjøreegenskaper på både våt og tørr vei. Dekkmønsterets design sørger for god drenering av vann i høye hastigheter. BF Goodrich har siden 1990 vært en del av Michelin-gruppen. Vi har selv prøvekjørt de nye dekkene i forskjellige dimensjoner i høye hastigheter på bane, og kan bekrefte vesentlig bedre grep enn hos forrige generasjon sportsdekk fra de to produsentene. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |