[]
[] [firmabil.no] []

Mot radikale endringer i F1?


Terje Ringen - BilNorge



Sjefen for FIA, det internasjonale bilsportforbundet har i dag foreslått drastiske endringer i sporten fra 2008. Blant annet vil Max Mosley redusere sylindervolumet med 20% og fjerne alle elektroniske hjelpemidler.

2,4-liters V8 motorer med maksimum fire ventiler pr sylinder, ned fra dagens V10 på 3 liter med 40 ventiler, gir i utgangspunktet en kraftreduksjon på 20 prosent. I tillegg skal det innføres idiotsikre prosedyrer for å sikre at motorene benyttes i minst to løp med sviende straffer for de som bryter regelen.

Videre skal bruk av dyre, eksotiske materialer forbys gjennom å kreve at bestemte komponenter lages av spesifikke materialer, det kan blant annet innebære eksosanlegg og bremser. Det innføres en standard CPU (under FIA-kontroll) i alle biler og stivheten i karosseriet reduseres med 20 prosent.

Mosley foreslår videre å innføre manuelle gearkasser, manuell clutch, forbud mot elektroniske differ og servostyring samt standard bremseskiver, klosser og calipere. Videre ønsker han å redusere minimumsvekten med 50kg for å fjerne bruken av ballast, presentere nye regler for dekk og aerodynamikk.

Økt spenning?
På den sportslige fronten vil FIA forby bruken av reservebil, holde bilene i parc fermé under hele løpshelgen, kun tillate én dekkleverandør, legge sterke restriksjoner på hva som tillates av privat testing, gjøre om programmet på fredager for å tvinge frem mer action, foreslå et nytt system for kvalifisering og forby hjulskift under løpene. Det skal imidlertid fortsatt bli tillatt å fylle bensin.

Det er svært radikale forslag Max Mosley har lagt frem i dag, og de vil garantert bli møtt med massive protester fra team og førere. Regn derfor med at det endelige regelverket ser svært forskjellig ut når det en gang i fremtiden vedtas. Men FIA-presidenten har i alle fall startet en diskusjon som vil medføre kilometervis med spalteplass i tiden fremover.

Fredagens trening
Interessant var også fredagens frie trening foran San Marino Grand Prix hvor første omgang ble dominert av Ferraris Schumacher og Barrichello. I den andre treningsøkta endte imidlertid Jenson Button med bestetid foran teamkollega Takuma Sato, Michael Schumacher, Kimi Räikkönen og Jarno Trulli. Kvalifiseringene kjøres lørdag og da blir det avgjort hvem som stikker av med de beste startsporene i søndagens løp.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: