[]
[] [firmabil.no] []

Selskapsreiser


Jon Winding-Sørensen - redaktør



Den fornøyde redaktøren er denne gangen foreviget i et nesten hemmelig studio langt ute på den tyske landsbygden. I syv timer fikk vi en skikkelig gjennomgang av Opels TRIXX av to av de konstruktørene/designerne som har levd med denne prototypen et år, frem til den debuterte i Genéve. Det er klart at syv timer ble brukt til litt mer enn bare denne bilen. Vi lærte masse som forhåpentlig vil bli til glede for dere i de mest uventede sammenhengene i tiden som kommer.

Du vil også finne en reportasje fra en annerledes Colt-introduksjon inne bladutgaven. Denne gangen minglet vi med journalister fra alt annet enn bilblader. Gjett om vi lærte noe av det!
Poenget mitt er bare at vi gjør litt annet enn å delta på bilbransjens selskapsreiser også. For å kunne bringe dere historier dere ikke finner andre steder.

Torsdag? Det må være BMW
Men selvfølgelig deltar vi gjerne i de kollektive presentasjonene også. Der vi kan treffe folk og hente både det dere venter, og – nå og da – noe som er ganske uventet.
Slik så dagboken min ut i ti dager før påske: Frankfurt, frem og tilbake samme dag. Syd-Frankrike, én overnatting. München, frem og tilbake samme dag. Så Frankfurt, derfra til Barcelona, overnatting, derfra til Genéve og videre til Wien, så sjåførkjørt til Bratislava (“Legg passet i jakka”, sa sjåføren da han lempet bagasjen inn bak. Passet? Hvilket pass? Hvem tenker på at Slovakia ikke var Europa ennå? Jeg som har reist rundt på et tvilsomt bankkort de siste årene. Det gikk det også). Og så hjem, etter 6 timers bussturer inn på det slovakiske bondelandet.

Du vil kanskje lese en eller annen motorjournalist som later som om dette er et evig mas. Ikke tro på’n. Vi elsker det. Vi spiser det med teskje til frokost.

Sprikende interesser
I denne utgaven vil du finne to typiske Bil-stunt, som ligger ganske langt fra hverandre. På den ene side, å reise til Rudskogen med en passe rask bil og bytte fra ganske raske, til litt raskere og videre til raske dekk, for å se om det virkelig er slik at du bedre vet hva du gjør dersom du endrer felg- og dekk-dimensjoner.

På den annen side deltar vi i et verdensrekordforsøk. Så lang har aldri en tur med en hydrogendrevet brenselcellebil vært før. Sammen med kollega AutoBild i Tyskland kjører vi en Zafira fra Hammerfest til Portugal, så langt vest du kan komme i Europa.

Hvorfor vi gjør det?
Fordi vi gjerne vil være med på å åpne noen dører inn i fremtiden selvfølgelig. Ikke en dråpe fossilt brensel på 10.000 km, og den eneste eksosen er vann som du kan bruke i drinken. Er ikke det fremtid? Er ikke det verd å ta del i?

Bil gir bort:
I forrige utgave lovte vi bort praktboka ‘Design by Guigiaro’, som går til Sven Bjørkgård, Kongsberg; Sebastian Wentzel, Oslo; Geir Lunde, Trondheim. Atle Granrud, Hamar, er trukket ut som vinner av Nah Youn Sun CD-boks, samt en middagsmeny signert av Kias visepresident. Vi gratulerer!

Denne gang har vi også ting å gi bort som du kan se nærmere på i bladutgaven.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: