[]
[] [firmabil.no] []

Toyota setter nye rekorder


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Toyota sørger for rekorder også der de virkelig teller. For selv om det er morsomt å øke produksjonen og salget med imponerende verdier, er det enda morsommere å øke resultatet med vel så det. Det er nettopp det Toyota gjør, og for første gang forteller de konkret at det går ganske bra i Europa også.

31. mars ble Toyotas ferskeste forretningsår avsluttet og nå har de greid å telle opp hva de har oppnådd: For første gang viser resultatet mer enn en trillion (Onkel Skrue: ”eat your heart out”) yen. Det blir ikke dårlig i Euro heller: litt over 9 milliarder.

Det blir litt ugreit å sammenlikne med konkurrenter, men denne summen ligger på omtrent det dobbelte av hva Ford og GM klarte til sammen. Og da gjør det vel ikke noe at Toyota fremdeles bare er nummer tre, når man teller antall biler produsert? Så lenge det varer, for også der er jakta satt i gang. Toyota har ikke bare sagt at de skal bli verdens største også på volum, de har også fortalt hvordan de skal klare det. Og målet er konkret: 15% av verdens bilmarked i år 2010.

Hemmeligheten ved rekord-resultatet er ikke særlig hemmelig: kostreduksjon (anslagsvis 250 milliarder yen) mens omsetningen har økt med 8 prosent til nesten 17 trillioner yen. Dermed får man en fortjeneste som øker med mer enn 50%.

Det er også ventet at Toyota kommer til å gjøre en egen presentasjon av Europa-resultatene denne uken. Det er i så fall første gang de gir konkret beskjed om at det begynner å bli svarte tall her også.

Vi kjenner ikke resultatene fra før, og det er selvfølgelig alltid et spørsmål om hvordan slike resultater beregnes, men det er meget sannsynlig at fjoråret er første gang siden Toyota startet produksjon i Europa i 1992 at de går i pluss. Her hjemme er vi vant til at Toyota ligger i topp, med dominerende markedsandeler, det er ikke akkurat tilfelle i resten av Europa. Det er først de siste månedene de har begynt å lukte på 5 prosent markedsandel.

Det skal bli spennende å se tallene, og mens vi venter på dem kan vi jo nevne, helt en passant slik som Toyota gjør det, at ”Vi hadde som mål å selge 800.000 biler i Europa i 2005. Men siden det ble ca. 830.000 biler i fjor har vi revurdert dette året litt også, så nå regner vi med 860.000 biler i Europa i 2004”.

For å få det hele ned på jorden igjen. Det finnes firmaer som tjener flere penger enn Toyota, fremdeles. Exxon, GE og Citigroup for eksempel. Toyota er ”bare” på 7. plass på Forbes-listen over mest-tjenende.

Og her følger en meget personlig gjengivelse av en magafølelse som går på at Toyota nok kommer til å snuble skikkelig underveis. På Geneve-utstillingen i år hadde Toyota plutselig innført en merkelig regel om at bare akkrediterte journalister med medlemskort i den nasjonale journalistforeningen skulle kunne kjøpe lodd i det lotteriet der gevinsten (for alle) var en tråkig pressemappe. Jeg har aldri vært medlem av noe som helst og regnet arrogant med at det var viktigere for Toyota å plassere pressemappa si hos meg, enn for meg å få enda mer å drasse på.

Det var Toyotas norske pressesjef, Per Arne Skramstad veldig enig i, da jeg fortalte ham dette, så han fikset en pressemappe på 13 sekunder. Av meget prinsipielle grunner avslo jeg, og sa, som jeg hadde sagt til den nydelige jenta som hadde fått instruks om å avvise folk som meg, at dersom de ønsket at jeg skulle ha en allikevel fikk de sende den i posten.

Skram ga samme beskjed, etter at jeg hadde sagt at det hjalp ikke om han bar den hjem for meg. Nå kom pressemappa, for to uker siden, to måneder etter utstillingen. Slike svakhetstegn, bagatellmessige eller ei, vil kanskje berolige noen av konkurrentene. Men det er tvilsomt om pusterommet blir alt for langt.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: