[]
[] [firmabil.no] []

Kjappe Bernhard. For kjapp?


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Det var bare to dager til han skulle overta Mercedes-Benz personbil at Wolfgang Bernhard fikk beskjed om at han kunne glemme å gå på jobben. De høye herrer hadde plutselig funnet ut at han ikke var flink nok. Spørsmålet er nå hvilken konkurrent som er smart nok til å snappe ham opp.

Bernhard (bildet) ble hentet fra sjefstolen hos AMG for å bli høyre hånd til Chrysler-sjefen Dieter Zetsche. Med de to ved rattet skjedde det ting i USA, det er ikke akkurat Chrysler som blør mest nå, for å si det sånn.

Derfor var også Zetsche uvanlig, meget uvanlig, klar i sin omtale av behandlingen av Bernhard. Han la ikke mye skjul på at han syntes det var en uklok avgjørelse. Og alle var enige om at det er en fullstendig uforståelig avgjørelse.

Inntil Frankfurter Allgemeine publiserte et intervju med Erich Klemm, den øverste arbeidstaker-representanten i den tyske delen av Daimlerchrysler-systemet. Han sa at han hadde vært mot Berhards utnevnelse hele tiden, fordi han sikkert ville starte med feiekosten og sope huset rent uten tanke på kulturen og selskapets tradisjoner og ledelse. Med andre ord, han fryktet kanskje at Bernhard var en slik mann Mercedes-Benz trenger.

Derfor begynte alle som ”vet” slike ting å forklare det at Bernhard ble kastet under lastebilen og skikkelig overkjørt, med at han ville være uspiselig for fagforeningene, og etterhånden også for underleverandører og mellom-ledelse, på grunn av sin brå og ufølsomme natur.

Selvfølgelig teller det også at han ikke har gått den vanlige karriere-trappen hos Mercedes. 43 år gammel, han hadde så vidt snudd 40 da han ble hentet fra flærr-og-flæsj avdelingen til Mercedes, AMG, og sendt til topps hos Chrysler. Da får du ikke mye tid til å lære høvisk, professoral omgangsform, og om hvor du skal legge polishen. Han har simpelthen hoppet over 2-3 nivåer, og det oppdaget plutselig de etablerte.

Var forklaringen.

Inntil Nate Gooden, visepresident i United Auto Workers med spesialansvar for forholdet til Chrysler kom til orde i et intervju i Wall Street Journal. Gooden sitter også i styret hos Chrysler og han sier for det første at i forkant av det møtet der Bernhard fikk fyken ante han ikke at spørsmålet sto på agendaen. Selv avsto han fra å stemme, og sier at alle hans med-medlemmer skulle ha gått mye grundigere inn i saken før de stemte. ”Når man fremdeles befinner seg i overlevelses-modus, hvorfor skal du da hive ut han som ikke bare er best til å svømme, men som også er best til å lære de andre å svømme?”

”Jeg mener det er en stor feil å ta fra ham Mercedes-jobben”, sier Gooden til avisen. ”Han har gjort en kjempejobb her. Han og Zetsche har hjulpet til å få snudd Chrysler”.

Men Mercedes fortsetter å plaske videre – underlig at en så proff organisasjon ikke håndterer slike saker bedre. Det er ikke underlig at spekulasjonene om hvem som da skulle bli Mercedes-sjef ble høylydte etter at det ble kjent at Bernhard var eliminert.

Toppkandidat var – ikke overraskende – Andreas Renschler, sjef for Smart og lojal tilhenger av dagens Daimlerchrysler-leder. Så tråkker PR-kjempene til Mercedes til og – i stedet for no comment som de alltid praktiserer i slike tilfeller – går ut med noe som nesten ser ut som et dementi. ”Ingen beslutning er tatt og det finnes heller ikke noen beslutningsrammer” får vi vite i stedet for at ”dere vet at slike spekulasjoner kommenterer vi aldri”.

Foreløpig status: ledere har fått forbud mot å kritisere toppenes avgjørelse, fortelles det.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: