Fiat på vei opp av grøfta
Fiats aksjonærmøte tirsdag brakte kvartalsresultater som viser at konsernet er på linje med restruktureringsplanene. Ikke foran, men heller ikke bak. To problemer kaster imidlertid skygger, resultater fra den tre uker lange streiken og en syk kjerneperson. Fiat taper fremdeles penger, men et tap i første kvartal på 158 millioner Euro kan utmerket godt tåle en sammenlikning med fjorårets på 342 millioner. Det er stortaperen Fiat Auto som har stått for det meste av forbedringen. Men samtidig som dette var bra satt smilene langt inne. Umberto Agnelli, styreformannen, var ikke til stede, han orket ikke mens han slet med ettervirkningene etter en tøff kreft-kur. Han var på mange måter kjernen i Fiats snuoperasjon da han i fjor vred armen rundt på slekt og venner for å få dem til å pumpe penger inn i det syke konsernet, slik at det ikke skulle ligge der klar til en fiendtlig overtakelse. Den andre skyggen er virkningene etter en tre uker lang streik som har satt produksjonen tilbake med 38.000 enheter. Muligens har dette bare bidratt til å senke lagrene som var på 279.000 usolgte biler, men det er nok noen populære biler som forsvant der, og resultatet av det vil vi se i annet kvartal. Målet er å få Fiat Auto i break even posisjon i 2005 og salget går i hvert fall den rette veien. I første kvartal økte omsetningen med 6,3 prosent til 5,3 milliarder Euro. Og biler som Panda viser at de vet hva de gjør, noen ganger: den har nå samlet opp 200.000 bestillinger. En annen av gruppene under konsern-paraplyen vakte imidlertid litt større bekymring, fordi man ikke er vant til annen rødfarge enn på bilene derfra. Men nå er tallene fra Ferrari-Maserati blodrøde. Minus 47 millioner Euro: svak dollars som gjorde amerikanske salg verdiløse, og foreløpig lavt Quattroporte-volum er forklaringene. Iveco viste imidlertid solid fremgang, opp fra 2 til 45 millioner i første kvartal, og CNH Global (anlegg/traktorer) som tapte 8 millioner i fjor, tjente 55 millioner i år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |