Overklasseproblemer
Det er ganske kostbare lekser produsenter som Volkswagen og Mercedes gjør når de lanserer nye modeller eller nye merker som ligger langt på nordsiden av det de egentlig er kjent for. I fjor ble det solgt nesten 600 Maybach på verdensbasis selv om tallet er litt usikkert, det ser nemlig ikke ut som om det ble solgt mer enn ca 100 i Europa, så hvor de andre 500 ble av er ikke helt klart. Men alle, til og med Daimlerchryslers egne, er enige om at dette er godt under målet. Selv om ingen heller vil si hva første års mål egentlig var. ”Vi har imidlertid hatt planer om et årlig salg på 1.000 enheter” sier Leon Hustinx, sjef for Maybach salg og marketing til The Car Connection Com. ”Nå kan det kanskje se ut som om 1.000 ikke er realistisk”. Volkswagen har jo hatt akkurat samme historie med sin Phaeton. Selv om ingen kan si hvor mye den skulle ha solgt, later alle til å være enige om at den ikke har solgt det den skulle. Snaue 4.000 i Europa i fjor, men nå er USA åpnet, med mer attraktive motorer, og bilen er på vei inn i Kina. To skift fem dager i uken på glassfabrikken i Dresden vil kunne økes til tre skift og syv dager, men noen umiddelbar utsikt til at det vil skje, er det ikke. Problemet i toppen, der Phaeton bare så vidt er, er at markedet for biler til mer enn 150.000 Euro er på ca. 20.000 biler, og det er flere aktører der enn noensinne. Noen av de etablerte er kommet med produkter som er attraktive og ikke bare eksentriske, Aston Martin, Maserati, Bentley, Rolls-Royce, for eksempel, mens noe av de andre mangler enten historikk eller troverdighet og tradisjon. Hvem kan egentlig tro på en Folkevogn i ultra-luksusklassen? Og hva er egentlig en Maybach? Røttene til denne luksusmodellen betyr intet for dagens kunder. Maybach-tradisjonen er irrelevant, en merkevare som har vært fraværende i 60 år trenger en solid gjenoppbygging. Det er det ikke sikkert at Mercedes har klart. Hustinx sier at han regner med at på slutten av Maybachs første ti-års syklus vil bunnlinjen vise ”et svart null”, og at merket vil tjene penger i det neste ti-året, og da vil man også kunne snakke om en tredje modell, i tillegg til dagens to. Hos VW er forholdet litt annet, fordi ganske meget av Phaeton-innholdet deles av Bentley. Men langt fra nok til at det blir butikk av det. Sannsynligvis ser VW selv på hele denne operasjonen som en ren marketing-operasjon som er med på å bygge opp merkevaren. Selv har jeg en følelse av at den typiske Polo-kunden kanskje er litt irritert over overklasse-eksessene til produsenten min. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |