[]
[] [firmabil.no] []

Trulli vant Monaco GP


Terje Ringen - BilNorge



Jarno Trulli i Renault sikret seg sin første seier da han i dag vant legendariske Monaco Grand Prix. Jenson Button tok sin fjerde pallplass for året mens Michael Schumacher endte dagen i tunnelveggen.

Det ble kjørt to oppvarmingsrunder i Monaco, for Olivier Panis fikk motorstopp etter den første og måtte til slutt starte løpet fra depotet. I kjent stil fikk begge Renaultene en kanonstart og Fernando Alonso inntok andreplass bak teamkollega Jarno Trulli og foran BARs Jenson Button. Michael Schumacher i Ferrari fikk en elendig start, og ble passert av både Takuma Sato i BAR og Kimi Räikkönen i McLaren slik at han befant seg helt nede på 6. plass etter første runde.

 

Dårlig gikk det også med Jaguars Kristian Klien som kjørte i autovernet allerede på første runde. Imens kunne vi iaktta blå røyk fra Takuma Satos Honda-motor, og på den tredje runden gikk hele motoren opp i en røyksky som medførte at flere av de bakenforliggende fikk problem med å se veien. Verst gikk det utover Giancarlo Fisichella og David Coulthard da italieneren klatret over bilen til skotten og havnet opp ned på autovernet. Coulthard kom seg inn i depotet, men skadene på hans McLaren var så store at den ikke lot seg reparere.

 

Safety Car kom på banen og ble ute i 4 runder. I omstarten klarte Montoya å komme seg forbi Barrichello og opp til 6. plass bak Michael Schumacher. I tet forsvant igjen de to Renaultene med Trulli og Alonso mens Button holdt brukbart følge med disse.

 

Mark Webbers Jaguar sa takk for seg etter 13 runder, og samtidig begynte de første depotstoppene anført av Montoya. I kjent stil ble Michael Schumacher på banen i hele 26 runder før han tok sitt første depotstopp, og satte den ene bestetiden etter den andre. Da alle de fremste førerne hadde stoppet én gang hver, ledet fortsatt Trulli foran Alonso, men Schumacher hadde inntatt 3. plass foran Jenson Button. Deretter fulgte Barrichello, da Matta og Montoya. For Kimi Räikkönen var løpet slutt etter 28 runder grunnet tekniske problemer, og mannen som i fjor fulgte Schumacher til døra i VM-sammendraget, står fortsatt bare med ett poeng i årets mesterskap.

 

Ralf Schumacher i Williams hadde en dårlig dag etter å ha startet fra startspor 12 etter et motorbytte torsdag. På runde 41 var han i ferd med å bli tatt igjen med en runde av Fernando Alonso. Spanjolen forsøkte seg i ytterspor gjennom tunnelen, men han fikk sleng på sin Renault og havnet i autovernet. Dermed måtte Safety Car igjen på banen og samle feltet, en situasjon mange førere utnyttet til å foreta sitt andre depotstopp, deriblant ledende Trulli og Jenson Button, men Michael Schumacher forble på banen og overtok føringen i løpet.

 

Det ble gitt beskjed om at Safety Car skulle kjøre inn etter 46 runder. Da gjorde Michael Schumacher en merkelig manøver i tunnelen. Han bråbremset, sikkert for å varme bremsene, men Montoya lå så tett bak den regjerende verdensmesteren at han ikke klarte å bremse i tide. Dermed smalt Schumacher i tunnelveggen og ødela sin Ferrari så kreftig at han måtte bryte løpet. Klimaet mellom de to kamphanene blir neppe bedre etter denne episoden.

 

Trulli åpnet på ny en luke til Jenson Button, men mot slutten av løpet nærmet briten seg italieneren kraftig. Det er så godt som umulig å kjøre forbi i Monaco, så Button måtte nøye seg med sin andre andreplass for sesongen mens Trulli kjørte inn til sin aller første seier og Renaults andre siden de overtok Benetton teamet.

 

Rubens Barrichello sørget for 6 nye poeng til Ferrari gjennom å ta tredjeplass, og deretter fulgte Juan Pablo Montoya, Felipe Massa og Cristiano da Matta. Nick Heifeld kjørte inn til 7. plass mens det siste poenget gikk til Olivier Panis i Toyota som fikk begge sine førere inn på poengplass.

 

Resultat Monaco Grand Prix:

Pos
Fører
Team – Motor
Dekk
Resultat
1.
J. TRULLI
Renault
M
1t45'46"601
2.
J. BUTTON
BAR – Honda
M
+  0'00"497
3.
R. BARRICHELLO
Ferrari
B
+  1'15"766
4.
J.P. MONTOYA
Williams – BMW
M
+ 1 runde
5.
F. MASSA
Sauber – Petronas
B
+ 1 runde
6.
C. DA MATTA
Toyota
M
+ 1 runde
7.
N. HEIDFELD
Jordan – Ford
B
+ 2 runder
8.
O. PANIS
Toyota
M
+ 3 runder
9.
Z. BAUMGARTNER
Minardi – Cosworth
B
+ 6 runder

 

 


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: