[]
[] [firmabil.no] []

Mer og mer elektronisk støtte


Torstein Magelssen - redaktør



Jeg har vært et par dager hos Volvo Lastvagnar i Gøteborg og sett på noe av hva den svenske produsenten jobber med rundt støttefunksjoner for sjåføren. Etter å ha fått ta et blikk inn i fremtiden, undres man egentlig over hva som er teknisk mulig?

Jeg har lest om og sett fliker av fremtidige elektroniske hjelpemidler tidligere, men det som er interessant og som det ser ut som Volvo tar svært alvorlig, er å ikke gå i fella med å utvikle sofistikerte system, bare fordi de er teknisk mulige.

Volvo ser like mye på grensesnittet maskin/menneske, hvordan lage tekniske avanserte hjelpesystemer som virkelig hjelper en sjåfør ut av en vanskelig situasjon, og som ikke skaper stress?

Desto flere system man bygger inn i en moderne bil, dess mer informasjon skal gis sjåføren. Og faren er derfor at flere varsler kommer samtidig. La meg ta ett eksempel.
Om en lastebilsjåfør er ute og kjører en vinterdag styrer han en bil som kan varsle om det er fare for ising på veien, som kan varsle om at det er for lite spyleveske på tanken, som kan varsle om at det er for lavt lufttrykk i ett av hjulene, som kan varsle om at du kjører for fort, som kan varsle om at du holder på å sovne!!!

Utfordringen i alle slike system som bygges inn i bilen er derfor å sørge for at informasjonen kommer i riktig rekkefølge, til rett tid. Midt oppe i en vanskelig stresset trafikksituasjon, risikerer sjåføren i tillegg at mobiltelefonen ringer!

Volvo ser på alt dette og bygger et system som skal sørge for rett informasjon til rett tid og som i tillegg kan mobiltelefonen vente med å ringe, inntil trafikksituasjonen er avklart. Imponerende.

Volvo er videre veldig ivrige i å påpeke at de lager systemer som skal hjelpe sjåføren, ikke ta fra ham ansvaret. Vi fikk se avanserte radarsystemer som varsler om at det er stillestående trafikk foran og som til og med panikkbremser om sjåføren ikke gjør noe med situasjonen. Men i de aller fleste andre systemene de arbeider med, overtar de ikke kontrollen med bilen, men hjelper sjåføren ved å fortelle hva han nå skal gjøre.

Og Volvo viste et flott system med kombinasjon radar/kameraer, som gir sjåføren full oversikt over hva som befinner seg i blindsonene rundt bilen, for å forhindre at sjåføren kjører på noe han ikke har mulighet til å se gjennom vinduene, eller via speilene.

Når teknikken etter hvert via et kamera og avanserte dataprogrammer overvåker sjåføren og sier fra om det merker tretthetstegn, er rent ut sagt imponerende. Nå har Volvo også tatt frem et system som gjør sjåføren oppmerksom på at han eller hun er lite konsentrert om oppgaven, nemlig å føre bilen sikkert frem.

Volvo har alltid tatt trafikksikkerhet på alvor, grunnleggerne av den svenske produsenten hadde det som et overordnet mål, da de satte i gang bilproduksjon. I dag er det enda viktigere at vi tar trafikksikkerhet på alvor.
Ufattelige 40.000 menneskeliv går tapt i trafikken i EU og EØS-området hvert år (nå etter utvidelsen av EU vil dette øke kraftig). Av disse drepes 10.000 i forbindelse med ulykker der lastebilen på en eller annen måte er innblandet. I tillegg skades 65.000 alvorlig, bare i de ulykkene tunge lastebiler er innblandet.

Men det aller viktigste bidraget til økt sikkerhet på veiene, er en våken, faglig kvalifisert sjåfør som er konsentrert om den vanskelige oppgaven han er satt til; å føre et vogntog trygt frem på en stadig mer trafikkert vei. Hver og en av oss kan bidra med dette, uansett hva slags kjøretøy vi sitter i.

Kjør forsiktig!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: