[]
[] [firmabil.no] []

Super Solberg i solid ledelse


Terje Ringen - BilNorge



Petter Solberg har hatt en fantastisk dag i Akropolis Rally. Etter å ha startet dagen bak de to Peugeot-førerne har han i ettermiddag knust all motstand og opparbeidet et solid forsprang på nesten et minutt.

Det var Grönholm som vant den korte Super Spesial-etappen torsdag kveld, men bare to tideler foran Petter Solberg. På fredagens to første etapper kjørte Petter og de to Peugeotene jevnt og åpnet en luke til resten av feltet, men utover dagen har Peugeot-førerne slitt slik at Petter har fått en solid luke. Dramaet fortsetter med 7 etapper lørdag.

SS2 – 11,84km
Harri Rovanperä var 7 tideler raskere enn Peugeot-kollega Marcus Grönholm. Petter Solberg kjørte inn til tredjeplass foran Francois Duval i Ford. Sterk innsats av Henning Solbergs kollega i Bozian Peugeot, svenske Daniel Carlsson førte ham helt opp til 5. plass på etappen foran fabrikkførere som Mikko Hirvonen (Subaru), Toni Gardemeister (skoda) og Markko Märtin (Ford).

SS3 – 32,54km
Igjen var de to Peugeotene i tet, nå med Grönholm 5,4 sekunder foran Rovanperä. Petter tok en ny 3. plass, igjen foran Francois Duval. Deretter fulgte Citroën-duoen Sebastien Loeb og Carlos Sainz foran Mikko Hirvonen og Daniel Carlsson.

Fjorårets vinner av rallyet, Fords Markko Märtin, dro av veien og måtte bryte. Daniel Sola hadde problemer med sin Mitsubishi og stoppet for å slippe forbi Roman Kresta, men dette førte til en kollisjon slik at veien ble totalt sperret og etappen stoppet.

Sammenlagt etter SS3
Marcus Grönholm holder teten etter tre etapper, 7,8 sekunder foran teamkollega Harri Rovanperä og 10,1 sekund foran Petter Solberg. På de neste plassene følger Francois Duval (+ 16,6), Sebastien Loeb (+ 34,0) og Mikko Hirvonen (+ 35,0) mens Daniel Carlsson er på en imponerende 7. plass (+ 36,1) foran Carlos Sainz (+ 37,2).

”Jeg er brukbart fornøyd med tingenes tilstand. Jeg forsøkte å ikke gjøre noen feil, men veiene er løsere enn jeg trodde og vi burde muligens ha valgt andre dekk, spesielt på de raske partiene,” sier Petter på service etter SS3. ”Vi skal gjøre noen småforandringer på bilen nå, og da tror jeg vi skal være på hugget på de neste tre etappene.”

SS4 – 24,45km
Ingen var i nærheten av Petter Solbergs tid på denne etappen. Han slo Sebastien Loeb med 7,9 sekunder, Marcus Grönholm med 18,4, Francois Duval med 21,1 og Harri Rovanperä med hele 33,2 sekunder. Dermed overtok Petter ledelsen i rallyet foran Grönholm og Duval.

Harri Rovanperä klagde på dårlig sikt grunnet støv mens Carlos Sainz fikk problemer med støtdemperne på sin Citroën og tapte over 10 minutter. Dermed er både Sainz og Markko Märtin ute av seierskampen som trolig vil bli utkjempet mellom Solberg, Grönholm, Rovanperä og Duval.

SS5 – 14,60km
Nok en gang var Petter suveren og dro videre fra sine konkurrenter. Sebastien Loeb kjørte inn til 2. plass foran Francois Duval mens Rovanperä og Grönholm tok de neste plassene. Grönholm hadde en avkjøring som medførte motorstopp, noe som ga et tidstap på 12 sekunder til Petter. Nordmannens ledelse er nå økt til 20,3 sekunder på Grönholm og 37,0 sekunder til Duval på 3. plass.

SS6 – 18,44km
Petter tok en ny etappeseier, men ble tett fulgt av Harri Rovanperä og Mikko Hirvonen. Sebastien Loeb og Francois Duval fulgte på de neste plassene mens Grönholm hadde nok en snurring og endte etappen på 6. plass, 11 sekunder bak Solberg. Er den erfarne finnen under press eller har han tekniske problemer med sin Peugeot?

Sammenlagt etter SS6
Petter Solberg har nå opparbeidet seg et forsprang på 31,3 sekunder til Marcus Grönholm i Peugeot. Harri Rovanperä (+ 42,9) følger på tredjeplass tett foran Francois Duval (+ 45,5) og Sebastien Loeb (+ 47,6).

Bak denne kvintetten er det en luke ned til Daniel Carlsson (+ 1:59,9) som holder en flott 6. plass i sin Bozian Peugeot, samme bil som Henning Solberg kjører når han er med.

”Marcus har gjort et par feil og det har hjulpet meg i dag,” sa Petter på service etter SS6. ”Selv har jeg hatt en god porsjon uflaks tidligere i sesongen, så jeg håper å ha tatt unna min kvote. Bilen føles veldig bra, og dekkene ser nesten nye ut etter etappene. De neste etappene blir røffere, noe som alltid stiller større krav til bilen, men jeg skal konsentrere meg om å kjøre forsiktig.”

SS7 – 24,45km
På en sølete gjørmesti kjørte Petter inn til sin fjerde etappeseier for dagen. Nærmest fulgte Harri Rovanperä i Peugeot som dermed avanserte til andreplass i sammendraget, foran teamkollega Marcus Grönholm. Tredje beste tid ble satt av Francois Duval i Ford mens Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen og Sebastien Loeb fulgte på de neste plassene.

Petters ledelse har nå økt til 46,5 sekunder til Rovanperä og 54,2 til Grönholm. Duval på 4. plass ligger nøyaktig minuttet bak Solberg.

SS8 – 14,60km Femte strake etappe i favør Petter Solberg, nå foran Loeb, Duval og Hirvonen. Marcus Grönholm henger ikke med i nordmannens tempo og klarte bare 5. beste tid, én plass foran teamkollega Rovanperä.

SS9 – 2,25km
Francois Duval viste hvor rask hans Ford Focus WRC er ved å slå knockout på samtlige konkurrenter på den avsluttende Super Spesialen. Daniel Carlsson imponerte med nest beste tid, men var hele 2,7 sekunder bak. Deretter fulgte Manfred Stohl, Petter Solberg, Rovanperä og Grönholm.

Sammenlagt etter første dag
Petter Solberg har opparbeidet seg en solid ledelse etter første dag, men kampen om de neste plasseringene er tett mellom Harri Rovanperä, Francois Duval og Marcus Grönholm. Sebastien Loeb på femteplass holder også kontakt med teten. Imponerende er det også at svenske Daniel Carlsson holder 6. plassen i en ”privat” Peugeot 206 foran fabrikkførerne Gilles Panizzi og Mikko Hirvonen. Slikt blir lagt merke til!

Resultat etter 9 av 22 etapper

  • 1. Petter Solberg (NOR) Subaru: 1t 49m 24,8 sek
  • 2. Harri Rovanperä (FIN) Peugeot: + 55,7
  • 3. Francois Duval (BLE) Ford: + 1:01,6
  • 4. Marcus Grönholm (FIN) Peugeot: + 1:03,2
  • 5. Sebastien Loeb (FRA) Citroën: + 1:21,0
  • 6. Daniel Carlsson (SVE) Peugeot: + 2:41,1
  • 7. Gilles Panizzi (FRA) Mitsubishi: + 2:49,3
  • 8. Mikko Hirvonen (FIN) Subaru: + 3:25,7

Artikkel fra www.firmabil.no
URL: