[]
[] [firmabil.no] []

Europa-reg: Svakere fremgang


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Etter en mars som gikk nesten 7 prosent frem og en april med pluss 4 endte mai med forsiktige 1,2 prosent fremgang. Akkumulert ligger 2004 2,8 prosent foran fjoråret.

Dersom det skal ses etter en forklaring på den lave mai-økningen finnes den. Én arbeidsdag mindre i seks av landene, to arbeidsdager mindre i 3 av landene. Men dessverre er det vel slik at en økende usikkerhet blant forbrukerne igjen må telle med i vurderingen.

Når vi ser på markedene ser vi at i ”gamle” EU er det fremgang på et flertall av markedene, og tar vi de aller største så går Italia mest frem (pluss 12%), med Spania og Frankrike etter, mens Tyskland (minus 7,3%) og England viser tilbakegang igjen. De tre EFTA-landene hadde en samlet fremgang på nesten 5% i mai, mens de nye EU-landene hadde en tilbakegang på 5,6% der Polen og Tsjekkia hadde den største bakken.

Vel så spennende er det kanskje å se på merkene. Både VW-gruppen, PSA og Daimlerchrysler hadde tilbakegang i mai. Inne i disse gruppene var det Skoda, Citroën og Smart som var unntakene.

Ford som gruppe gikk frem (mens Ford som merke gikk tilbake), GM gikk frem med alle merkene (de europeiske), Fiat-gruppen økte, bare Alfa gikk forsiktig tilbake og BMW gikk fem med alle merkene. Alle de koreanske gikk frem og av de japanske var det bare Mitsubishi som sank. Den komplette statistikken ligger i linkeboksen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: