[]
[] [firmabil.no] []

Ferrari-reprise i USA


Terje Ringen - BilNorge



USA Grand Prix ble et begivenhetsrikt løp hvor bare 8 biler passerte målstreken. Allerede i første sving smalt det stygt, og de fire første var ute av løpet.

For Williams skulle det bli nok en skuffende dag. Juan Pablo Montoya hadde problemer med sin bil før oppvarmingsrunden og løp til depotet for å hente reservebilen, noe som etter hvert skulle føre til at colombianeren ble disket.

 

Startsmellen inkluderte fire biler, Felipe Massa, Giorgio Pantano, Gianni Bruni og Christian Klien, og dermed måtte Safety Car på banen mens vrakrestene ble samlet sammen. Som vanlig gjorde de to Renault-førerne en kjempestart. Alonso avanserte fra spor 9 til 3. plass mens Trulli bykset fra siste startspor helt opp til 11. plass. Barrichello som hadde pole position klarte å holde teamkollega Schumacher bak seg gjennom de første svingene.

 

Safety Car ble på banen fem runder, og da løpet ble restartet dro Michael Schumacher i tet foran Barrichello og Alonso. Takuma Sato lå på 4. plass foran Kimi Räikkönen, Jenson Button, Ralf Schumacher og Olivier Panis. Fire runder senere var det sluttkjørt for Fernando Alonso da han parkerte sin Renault i sandfella i første sving.

 

På runde 10 mistet Ralf Schumacher kontrollen over sin Williams og smalt i betongveggen i siste, raske sving på Indianapolis fra en hastighet på ca 300 km/t. Tyskeren måtte ha hjelp for å komme ut av vraket og ble fraktet til sykehus på båre. Foreløpige rapporter tyder imidlertid på at han ikke har pådratt seg store skader, men episoden medførte en ny omgang med Safety Car mens de fleste benyttet anledningen til å kjøre i depotet for sitt første stopp.

 

Michael Schumacher beholdt teten mens teamkollega Barrichello ble stående i kø mens Schumi fikk nye dekk og bensin. Dermed ramlet brasilianeren helt ned til 7. plass. Hele ni runder gikk før løpet igjen ble startet, og nå var rekkefølgen i tet Schumacher, Sato, Button, Montoya og Räikkönen.

 

BAR hadde ikke benyttet muligheten til å gå i depotet mens Safety Car var på banen, men på runde 23 kjørte Button inn og på den neste runden fulgte Sato. Japaneren avanserte raskt gjennom feltet og var snart oppe på 7. plass mens Button etter få runder måtte bryte med tekniske problemer.

 

Etter halvkjørt løp hadde Barrichello avansert til 2. plass bak Schumacher mens Trulli, Panis og Sato fulgte på de neste plassene. Sato kom seg snart forbi Panis og begynte å legge press på Trulli. På runde 62 gjorde italieneren en feil og var utenfor banen, og dermed avanserte japaneren til 3. plass.

 

Mot slutten av løpet opparbeidet Schumacher seg en margin på drøye tre sekunder til Barrichello som i sin tur hadde en solid luke til Sato. Kun 8 biler fullførte dagens løp, og dermed fikk alle som kom i mål poeng. Sist av disse var Zsolt Baumgartner som sørget for årets første poeng til Minardi. Gleden er nok også stor hos Toyota som i dag fikk Panis i mål på 5. plass foran begge McLaren-bilene.

 

I VM-sammendraget økte Schumacher ledelsen ytterligere, og han har nå 8 seire av 9 mulige i årets sesong. Dagens dobbeltseier var den sjette i sesongen, og dermed har Ferrari et solid forsprang på Renault og BAR også i konstruktør-VM.

 

Neste VM-runde er Frankrike GP som kjøres om to uker. Men før det skal vi hygge oss med brødrene Solberg i Rally Tyrkia neste helg.

 

Resultater USA Grand Prix:

 

Pos

Fører

Nasj

Team-Motor

Dekk

Resultat

1

M. Schumacher

TYS

Ferrari

B

1:40:29,914

2

R. Barrichello

BRA

Ferrari

B

+ 2,950

3

T. Sato

JAP

BAR-Honda

M

+ 22,036

4

J. Trulli

ITA

Renault

M

+ 34,544

5

O. Panis

FRA

Toyota

M

+ 37,534

6

K. Räikkönen

FIN

McLaren-Mercedes

M

+ 1 runde

7

D. Coulthard

GB

McLaren-Mercedes

M

+ 1 runde

8

Z. Baumgartner

UNG

Minardi-Cosworth

B

+ 3 runder

9

G. Fisichella

ITA

Sauber-Petronas

B

+ 4 runder


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: