[]
[] [firmabil.no] []

Om å holde avstand


Torstein Magelssen - redaktør



Har du lagt merke til det? Om du holder 80 km/t på landeveien, er det alltid en som ligger helt oppe i rumpa på deg; eller om du holder avstand til forankjørende, er det alltid noen som skal kjøre forbi deg og legge seg rett foran deg?

Øystein Sunde sa det en gang svært treffende: “Vi skal holde avstand til forankjørende, men det rare er at veien mellom meg og forankjørende er den mest populære i Norge, dit skal alle inn!”.

Det andre jeg har lagt merke til, og som forundrer like mye, er at der det er tett trafikk og saktegående kø, der lar folk være å følge på! Du har sikkert sett det, om køen begynner å bevege seg, er det alltid noen som ikke synes det er OK å kjøre bare litt fremover, som heller venter til det er en kjempelang luke til forankjørende, før de setter kjøretøyet i bevegelse. Hva det resulterer i? Jo, køen blir jo enda lenger. Hva tenker sjåfører på som kjører slik?

3-sekunder-regelen har vi alle lært. Vi skal telle 1001 – 1002 – 1003, vi starter tellingen når bilen foran passerer et fast punkt, for så å se at vi holder rett avstand.

Derfor er det merkelig å registrere at Vegdirektoratet, etter mange år med kampanjer, informasjon og opplæring om viktigheten av å holde 3 sekunders avstand, nå plutselig går ut og sier det er nok med 2 sekunder, ved køkjøring.

Det synes også Autoriserte Trafikkskolers Landsforbund er merkelig, og i et sommertips de har sent ut påstår de at direktoratets råd er farlig. Vi kan være tilbøyelige til å være enige. For når det er innprentet en 3-sekunders regel hos trafikantene, er det svært lite lurt å begynne å klusse med den fastspikrede kunnskapen ved plutselig å begynne å predike en 2-sekunders regel.

Direktoratet har påpekt at dette kun gjelder ved køkjøring, men det hjelper så lite – folk vil begynne å redusere avstanden til forankjørende, også i høyere hastigheter.
Men om folk holdt en 3-sekunders avstand til forankjørende, også i kø, altså ikke ventet lenger før de kjørte i gang når køen satte seg i bevegelse, ville det være med på å redusere køene. Og kontrollmyndighetene, der de ser det, burde reagere med å ta de “sovende” ut av trafikken. Altså de som blir stående når køen setter seg i bevegelse. De skaper irritasjon, unødvendig forbikjøring og farlige situasjoner.

I informasjonen fra trafikkskolene leser vi også en annen interessant sak. De skriver nemlig hvor lett vi i Norge ville kunne redusere antall drepte i trafikken med ikke mindre enn 150 i året. Om bilførere var villige til å holde fartsgrensene, bruke bilbeltet og kjøre uten promille, kunne vi her i landet redusere antall døde i trafikken med rundt 50 prosent. Det er noe å tenke på.

Kjør med vett, ta hensyn til hverandre i trafikken og vær med på å redusere køene.

Kjør forsiktig og ha en fin-fin sommer!


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: