[]
[] [firmabil.no] []

Henning Solberg satser maksimalt i Tyrkia


Kilde: Pressemelding



Henning Solberg og kartleser Cato Menkerud er klare for sin fjerde VM-runde i rally denne sesongen. I Rally Tyrkia lover Peugeot-duoen å satse hardere enn noen gang.

Nå er det et topp-resultat som gjelder for Solberg og Menkerud. Etter to brutte løp i New Zealand og på Kypros, vil de vise hva de er gode for i Tyrkia.

-Vi kommer til å starte litt rolig for å føle oss frem, men planen er å legge tempoet høyere her enn hva vi gjorde på Kypros. Målet er å bli best av privatførerne, og da kan vi ikke spare oss, sier Henning Solberg. Skal han bli beste privatfører må han blant annet slå sin egen temakollega i Bozian Peugeot-teamet, svenske Daniel Carlsson. Carlsson kjørte inn til en sterk 5. plass i forrige runde i Hellas. Der deltok ikke Solberg og Menkerud.

-Daniel kjørte veldig bra i Hellas, og målet er helt klart å slå ham her. Det er viktig med tanke på fremtiden, sier Henning Solberg. Begge Bozian-førerne må vise seg fra sin beste side skal de ha forhåpninger om en fabrikkskontrakt fra neste sesong.

Henning Solberg og Cato Menkerud har ikke hatt den beste oppladningen til løpet. En av deres viktigste støttespillere, direktør Per-Martin Eng i Peugeot Norge, omkom nylig i en tragisk trafikkulykke, og det har satt sin preg på det norske rallyparet.

-Vi skal kjøre for Per-Martin her i Tyrkia. Vi har lovet familien hans å gjøre et godt resultat for ham, sier Henning Solberg.

Rally Tyrkia har sin base i byen Kemer, som ligger 40 km sør for feriebyen Antalya. Selv om løypa i år er veldig lik fjorårets, kjøres løpet denne gangen mye senere på året. I fjor ble Rally Tyrkia kjørt i februar, noe som blant annet førte til forferdelige forhold på grunn av mye regn. Veiene ble rett og slett skyllet bort enkelte steder. I år er forholdene bedre, men samtidig er det veldig varmt.

-Varmen er vi forberedt på, men hva som venter oss ellers er vi spente på. Uansett skal dette gå bra, jeg gleder meg, sier Henning Solberg som har gjort unna gjennomkjøringen av løypa i rundt 30 varmegrader.

Det blir uten tvil en styrkeprøve for førerne og bilene som skal gjennom 17 fartsetapper på til sammen 383,33 km. På det høyeste kjøres det 1.700 meter over havet i Taurusfjellene. Løpets lengste etappe er 36,10 km og kjøres to ganger, som etappe 9 og 11. Den korteste er en 2,5 km lang super spesial inne i Antalya, og den etappen innleder løpet torsdag kveld.

-Vi starter løpet her med nesten samme oppsett vi hadde i årets Swedish Rally. Da fungerte bilen bedre enn den gjorde i New Zealand og på Kypros. Som sagt vet jeg ikke helt hva som venter oss ute i løypa, så vi får eventuelt gjøre justeringer etter hvert, sier Henning Solberg. Han har 6. plassen i Sverige som sin beste VM-plassering så langt. I New Zealand måtte han bryte etter en avkjøring, og på Kypros var det tekniske problemer som gjorde at han måtte gi seg på løpets aller siste dag.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: