Dekkmann inn på bilpleie og oljeskift
Dekkbransjen har kun to omsetningstopper i året, nemlig når bileiere legger om til sommer- og vinterdekk. Resten av sesongen preges til dels av overkapasitet. I de siste årene har flere aktører riktignok tatt inn noe ekstra på å drive dekkhotell, men når det gjelder tidsfordeling rent aktivitetsmessig betyr ikke dette så mye for å få det meste ut av bemanning og lokaler som likevel er der. Dekkmann-kjeden legger derfor nå opp til tilleggstjenester, primært for kundegrupper som de fra før har kontakt med, altså dekk-kunder. I disse dager innfører kjeden tilbud om oljeskift på bil hos samtlige av sine 42 filialer over hele landet gjennom samarbeid med Castrol Norge AS. Hvor stort markedet er for slike tjenester vil ennå ikke adm. direktør Øivind Bakke og kjedeutviklingsleder Magne Westerheim (bildet) si noe om. Men de åpner i hvert fall en mulighet for bileiere som kvier seg for å sette bilen på menyverksted kun for å skifte olje, eller som føler at de hefter bensinstasjonsbetjening i brødbakingen sin ved å etterspørre en slik tjeneste. Oljeskift er likevel bare begynnelsen hos Dekkmann. Enda viktigere vil sannsynligvis deres kommende satsing på profesjonell bilpleie bli. I samarbeid med Meguiar’s- importørene Norsk Prol AS og Panvulk AS har Dekkmann-filialene i Sarpsborg, Bærum, Gjøvik og Stjørdalen kurset seg på bilpleie siden februar, og nå er de i gang med tilbudet forsøksvis. Responsen har vært formidabel, og et introduksjonskurs for 8 nye avdelinger igangsettes i august. Ytterligere 8 avdelinger vil være i gang fra årsskiftet, slik at Dekkmann møter 2005 med 20 etablerte bilpleie-filialer. Her er det for øvrig ikke bare privatbiler som skal shines, i likhet med Dekkmanns tradisjonelle dekk-aktiviteter skal bilpleien også tilbys flåteeiere av alt fra pizza-biler til tyngre kjøretøyer og traktorer. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |