[]
[] [firmabil.no] []

Volvo V50: En sikker vinner


Terje Ringen - BilNorge



NETTKJØRT: I skrivende stund er det forrige generasjon S40/V40 som topper salgsstatistikken til Volvo Norge. Men Fords svenske prestisjemerke har en verdig arvtager på plass i nye V50 som tar kompaktmodellen opp i en høyere divisjon.

Utseendet er typisk moderne Volvo med en myk front, høye og brede skuldre og solide baklykter som strekker seg helt opp til taket. Det B&O-inspirerte interiøret er det mest moderne i klassen med en slank senterkonsoll med store, betjeningsvennlige innstillingshjul. Vi har skrytt av Volvo sittekomfort tidligere, og V50 er intet unntak. I motsetning til S40 hvor høyresiste får problemer i baksetet, gir V50 langt bedre komfort grunnet 7cm ekstra takhøyde.

 

Presis

Bilen er svært presis i styringen og gearskiftene. Støynivået er det lite å utsette på, skjønt motorlyden er godt hørbar når den dras til høye turtall og under kaldstart. Instrumentene sitter dypt inne i dashbordet og kan være vanskelige å lese. For langbente kan den tynne senterkonsollen være et minus siden den har en litt skarp kant som kan irritere høyre kne.

 

Moderne stasjonsvogner har mer fokus på design enn bagasjeplass, og her er V50 intet unntak. Men med to i bilen og nedklappet baksete får man en lastelengde på hele 180 centimeter.

 

Velutstyrt

Bilen vi kjørte var utstyrt med en 140-hesters 2,4-liter bensinmotor. Denne gir brukbar respons over et bredt turtall, men sammenlignet med 170-hesteren med samme slagvolum er den vesentlig slappere, noe som illustreres av en akselerasjonstid til 100 km/t på 10 sekunder mot 170-hesterens 8,3 sekunder.

 

”Vår” V50 hadde Premium utstyrspakke og en del tilleggsutstyr som trakk listeprisen opp i 430.000 kroner. For et slikt beløp kan du velge og vrake, så det er neppe denne kombinasjonen som blir Volvos bestselger og den kommer heller ikke spesielt gunstig ut sammenlignet med tyske konkurrenter fra Audi, BMW og Mercedes. Da blir nok volumet vesentlig høyere når de minste bensin- og dieselmotorene er på plass og prisene kryper ned mot 250.000 kroner.

 

J

L

Kjøreegenskaper, sportslighet

Pris

Trygghetsfølelse

Bortgjemte instrumenter

Interiør, utstyr

Motorstøy


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: