[]
[] [firmabil.no] []

Lett bris rundt VW


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Uke 29 hadde ikke den beste åpningen for Volkswagen. Aviser antydet at VW ikke ville nå sine profitt-mål. USA går dårlig, fabrikkferien forlenget med en uke. Gammel-sjefen får pepper av dagens. Og ingen lysninger på det tyske markedet. Dessuten klager arbeidernes representant.

25 prosent har VW-aksjene sunket i verdi i år. Det er lite sannsynlig at de vil få en ny trøkk fordi om det kommer en profit-warning neste uke. Det er nemlig noe alle er forberedt på nå, at Bernd Pischetsrieder kommer til å fortelle halvårsmøtet at den planlagte fortjeneste på 2,4 milliarder Euro nok ikke kommer til å bli nådd i år.

Da avisene fortale om dette ryktet i går ramlet kursen med 1 prosent, men tok seg meget fort opp igjen, så dette er noe som er ventet. Allerede etter første kvartal så vi en inntjening som sank med 90 %.

Situasjonen på det tyske markedet er ikke helt uventet heller. Det synker fremdeles, med 1,3 prosent så langt. At VW-salget bare har sunket med 1,1 prosent er en liten trøst: ”det er ikke tilfredsstillende bare så vidt å øke markedsandelen i et synkende marked” sier fabrikkens folk.

At det ikke går så bra i USA heller en lett å se, lavt salg og en enorm priskrig gjør det nesten umulig å tjene penger. Ikke uventet derfor at de 120.000 arbeiderne fikk en ukes lenger sommerferie i år.

Hva som imidlertid er overraskende er at Berndt Pischetsrieder nå for alvor begynner å kritisere sin forgjenger, den allmektige Ferdinand Piëch. Først antydet han at Kina-politikken var på trynet ”Det var fullstendig feil å introdusere Polo der borte” sa han klart og tydelig. Til engelske CAR sier han nå like tydelig at Phaeton er i nærheten av en flopp. ”Den selger såpass labert fordi den ikke er distinkt nok” sier han til bladet.

Men Klaus Volkert klager også. Og det er litt interessant fordi han er arbeidernes mann i styret og var en sterk tilhenger av alt Piëch sa og gjorde. Nå sier han at siden markedet ikke svinger seg opp er det opp til VW å sørge for et oppsving med nye modeller og en god prispolitikk”. Han peker på at de i dag bare har en kabriolet og bare en offroader. Slike modeller er topp-inntjenere hos andre, peker han på.

Pischetsrieder har forpliktet seg til et kost kutt på 2 milliarder Euro i løpet av de neste to årene. I dette ligger blant annet at 5.000 arbeidsplasser vil forsvinne. 30 prosent regner man med at arbeidsomkostningene må ned med. Det høres smertefullt ut.

Det skal bli spennende å se om Pischetsrieder vil fortelle mer om ForMotion programmet (kost-kutt oppskriften) på møtet den 23 juli. For fremdeles brenner de cash som aldri før, og de har rotet seg inn i et rabattbilde både i Europa og USA som det kan være vanskelig å komme seg ut av.

Det som selvfølgelig ville gi aksjene et puff oppover ville være hvis Pischetsrieder kunne fortelle møtet at nå var Wolfgang Bernard, dynamoen som allikevel ikke ble Mercedes-sjef, ansatt for å få kost-kutt programmet på skinner. Men akkurat det er det få som tror på. Arbeidstakerne vil neppe gi et slikt skritt grønt lys.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: