Tilbakekallinger: en vekstindustri
Fire amerikanske leverandører ligger allerede etter første halvår foran fjorårets samlede innkallingsvolum. Dette begynner å bli dyrt. Etter første halvår hadde for eksempel GM tilbakekalt 7,92 millioner biler i USA. Det er flere enn for hele fjoråret. Toyota og Honda – to av de lysende eksempler når det gjelder kvalitet – og Daimlerchrysler deler også GMs skjebne. Nå er det imidlertid ikke sikkert at det er dårligere kvalitet som ligger til grunn for disse tallene. Det er simpelthen et annet regelverk som nå er i ferd med å slå til, et regelverk som gjør det mulig for myndighetene å slå til mye tidligere på basis av informasjoner som de får fra produsentene. At det mangler et klistremerke bak på en solskjerm kan vel vanskelig kalles en livsfarlig svakhet ved konstruksjonen, men kan resultere i at et par millioner biler tilbakekalles. Men noen av kampanjene er selvfølgelig alvorlige, og bakgrunnen for det nye regelverket er de tragiske Ford/Firestone hendelsene frem til 2000 som man påstår forårsaket 271 dødsfall. GM har 46 prosent av alle tilbakekallinger i USA så langt i år. De skulle nok ønsket vi hadde snakket markedsandel, men den virkelige markedsandelen er på bare halvparten. GM, som ligger på 3. plass i J.D. Powers’ kvalitetsvurderinger (etter nettopp Toyota og Honda) forteller at omkostningene ved tilbakekallingene økte med 6,2 prosent og endte på 4,44 milliarder dollars. GM er de eneste som spiller med så åpne kort, verken Toyota eller Honda vil innrømme at det koster noe som helst. I fjorårets avsetninger finner vi nye 1,48 milliarder dollars satt av mot fremtidige tilbakekallinger. Ford er en fabrikk som tilsynelatende har snudd tilbakekallingstrenden. De siste par årene hadde de vegg-til-vegg kampanjer, nye biler ble sendt ut på markedet alt for tidlig. Det har de åpenbart lært noe av: så langt i år er det tilbakekalt 1,69 millioner biler derfra – mindre enn halvparten av Ford-totalen i fjor. Daimlerchrysler ligger med sine 3,21 millioner biler 60% foran fjorårets total, mens Honda har hentet inn 1,26 millioner biler – 40% over 2003-tallet. Toyota ligger 74 prosent foran, og leder feltet, men synes ikke dette er noe å snakke om. Det synes åpenbart ikke bileierne heller. Man regner med at 70% av bileierne gir blaffen i innkallings-henvendelser. Først når bilen kommer på vanlig service blir det nødvendige arbeidet gjort i mange tilfeller. Hvilket kanskje kan tyde på at temaet ikke er så hysterisk viktig allikevel? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |