[]
[] [firmabil.no] []

Mitsubishi er refinansiert


Jon Winding-Sørensen - BilNorge



Nå er refinansierings-dealen for Mitsubishi klar. Og som ventet ble derved Daimlerchrysler-andelen utvannet slik at de nå eier mindre enn 25 prosent, hvilken betyr null operasjonell kontroll.

Finansieringspakken ser nokså komplisert ut, med et japansk investeringsfirma som heter Phoenix som la inn nesten 700 millioner dollar for å få 33,28 prosent av aksjekapitalen. Åpenbart beregnet slik at det skulle ligge like under grensen for det som betegnes som et kontrollerende eierskap.

Sammen med J.P. Morgan (privat bank) som kjøpte ikke stemmeberettigede aksjer for 1,15 milliarder dollar har Mitsubishi nå samlet inn en refinansieringspakke på til sammen 4,52 milliarder dollar, eller 496 milliarder yen. Dette er 46 milliarder mer enn det det ble bedt opp i restruktureringsplanen fra mai i år, men samtidig 50 milliarder mindre enn det selskapet hadde sagt at de skulle ha inne i slutten av juni – etter at aksjonærene hadde vedtatt å skrive ut ekstra aksjer for 150 milliarder.

Men poenget er at selskapet nå har penger til å fortsette produktutvikling, selv om mange uttrykker skepsis til om den nye ledelsens evner til å operere i en så komplisert forretningsverden som bilindustrien er. De har i hvert fall masse å gjøre: 64 prosent nedgang i salget på hjemmemarkedet i juli. 46 prosent ned i USA. 14,4% ned på aksjekursen – den endte på 137 yen. Ikke underlig da ryktene begynte å gå om at Phoenix hadde betalt 100 yen for dem.

Men noe solsider er det også. I Europa økte Mitsubishi for første gang på mange år i fjor. Og også i år fortsetter fremgangen på de aller fleste markedene, bortsett fra Tyskland der massiv dekning av Mercedes-innsatsen i denne sammenhengen nok har gjort en del kunder skeptiske med hensyn til Mitsubishis fremtid.

Colt-innsatsen er et av de beste eksemplene på hvordan Mitsubishi nå satser på Europa, med egne konstruksjoner og eget design. Og det er ingen som sier at det ikke også i fremtiden blir felles produktutvikling med partnere de allerede kjenner. Mercedes er for eksempel meget omhyggelige med å presisere at utviklings-samarbeidet skal fortsette. (Hvordan skal de ellers få frem fremtidige Smarter?)

Men ingen tror at det blir en enkel fremtid. Fiat og Mitsubishi er nok de to brikkene som blir fulgt med størst oppmerksomhet akkurat nå.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: