Renault Megane CC: Smart to-i-ett-bil
NETTKJØRT: Det er alltid en opplevelse å kjøre åpen bil i solen med en mild sommerbris mot hodet, du får så mye mer luft, lys, lyder og lukter fra omgivelsene. Vi var også heldig med været da vi var ute og kjørte en av de få milde julikveldene mens solen skinte over Østlandet. Temperaturen lå mellom 18-20 grader, og med vindavviseren montert var det riktig så behagelig å cruise på landeveien i normal hastighet med den nye Renault Megane Coupé Cabriolet. Megane CC har en takkonstruksjon i glass som gir en slags Cab-følelse selv når du kjører lukket. Å tilbringe tid i baksetet på en vanlig cabriolet i lukket tilstand er ikke spesielt trivelig, for det er vanligvis en trang og mørk fornøyelse. Velutstyrt Vi er ganske sikre på at kombinasjonen med 2-liters motor og automatgear ikke blir noen bestselger, til det er prisen for høy. Den heller over mot premium-segmentet hvor den møter konkurrenter som Audi A4, Saab 9-3 og Mercedes CLK. La det ikke herske noen tvil, Megane er en kompaktklasse bil. Finishen er bra, det er fritt for knirkelyder bortsett i fra taket når det er oppe og du kjører på ujevn vei. Vi savner imidlertid litt fransk svung over det, interiøret er litt kjedelig selv om det er en del fikse detaljer. Ubesluttsom kasse Vi tror kombinasjonen med 1,6 liter motor på 115hk og manuell gearkasse og en pris under 300.000 ( selv med skinn) er mye mer interessant. Den finner du i en sammenligningstest mot Peugeot 307CC i Bil nummer 7/8. Denne kombinasjonen er på papiret nesten like rask som 2-literen med automat. Vi tror også kombinasjonen med 1,9cdi motoren på 120hk kan være et godt valg, men denne løsningen er ikke tilgjengelig i Norge. Det er mange som hevder at diesellyd ikke hører hjemme i en cab, men i forhold til det lydbildet 2-litersmotoren i Megane CC presterte er nesten alt en forbedring. Helårsbil Renault har lenge ligget helt i front når det gjelder passiv sikkerhet, og Megane CC er blant de desidert beste Cab’er på markedet med 5 stjerner i den siste kollisjonstester. Dessuten er bagasjerommet digert (490 liter) når du kjører lukket, men reduseres med 300 liter når taket kjøres ned.
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |