Pininfarina til Paris
Nå som Pininfarina er blitt nesten-fransk, etter å ha kjøpt vesentlige deler av Matra, er det klart de kommer til å komme sterkere på Paris-utstillingen enn noensinne. Tre prosjekter skal vises, de skal demonstrere alle gruppens aktiviteter: design, engineering og produksjon. Produksjon blir representert av Enjoy. Som vi for lengst har fortalt går denne nydelige, Elise-baserte, sportsbilen inn i en begrenset produksjon nå, i samarbeid med Louis Vuitton. Etter at bilen ”debuterte” på et LV-arrangert Concours i sommer har den vært gjennom mange land i Europa og Asia, og bestillinger på de 75 enhetene som skal bygges triller inn. 75 fordi Pininfarina fyller 75 år i 2005, motor fra Lotus på 192 hester, interiør fra Louis Vuitton og lydanlegg fra Bang&Olufsen. Engineering skal representeres av Double-Face – det sløveste navnet, foreløpig, på noe Paris-prosjekt. Man kunne da i det minste døpt det for Janus. Men poenget er at i samarbeidet med Matra, som jo har erfaring i begge deler, har man utviklet en bil, som vil kunne overtas av en volumprodusent slik den står der nå, som kan bygges både i stål og i kompositt-materialer. De to kommer til å være meget fjerne når det gjelder design, men dele masse viktige og kostbare komponenter. Det hele skal vise hvordan man kan bygge nisjemodeller med en lav investering, på basis av en masseprodusert bil. Den tredje bilen hos Pininfarina skal hete Nido. Det blir en åpen to-seter med masse sportslige innslag, men budskapet er sikkerhet. Pininfarina har jobbet med sikkerhet siden firmaet ble født, og den innsatsen har også resultert i konkrete modeller. Blant annet en sikkerhets-FormelEn-bil for 30 år tid siden, lenge før dagens hypersikre racerbiler var påtenkt. Og flere personbiler med avanserte løsninger har vært vist. Nido følger i disse fotsporene og vi kommer nok til å se at beskyttelse av fotgjengere har vært vist like stor oppmerksomhet som beskyttelse av de to som sitter i bilen. Underlig forresten – et så attraktivt navn som Nido tror jeg aldri har vært brukt på noen bil før. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |