[]
[] [firmabil.no] []

Global trafikkork?


Torstein Magelssen - redaktør



I Aftenposten tidligere i sommer kunne man lese en skremmende artikkel hvor ledere av flere storkonsern i en rapport advarte mot en mulig global trafikkork innen 30 år. Og før vi er der vil tiden bli preget av økende forurensninger og en skremmende trafikkdød i utviklingslandene.

Samtidig kunne man i sommer lese i flere utenlandske aviser at lastebiltrafikken har økt kraftig i Europa etter utvidelsen av EU østover. Det var antakelig ingen overraskelse, det var en utvikling mange, iberegnet undertegnede, har forutsett en god stund.
Hvorfor disse dommedagsprofetier?

Jo,vi tror ikke at utviklingen kan fortsette med stadig større del av produksjon av varer vi trenger, stadig lenger vekk fra markedene.

Hva vi mener med det? Jo, i stadig jakt på å produsere billigere, etablerer internasjonale konsern store produksjonsenheter der det finnes billig arbeidskraft. Og det igjen innebærer stadig mer transport til markedene der økonomien er god og kundene finnes.
Og når man nå vet at tyske myndigheter har tenkt å innføre en veiavgift på alle lastebiler over 12 tonn, (for å få ned lastebiltrafikken?) vet vi også at det medfører stadig større salg av lastebiler under 12 tonn, det vil si, antallet lastebiler totalt øker!

EU-statusen til de nye 10 medlemslandene som fikk være med fra i våres, har gitt landene et meget raskt løft i samhandelen med de andre medlemslandene, noe som tydelig avspeiler seg i antallet vogntog fra det tidligere Øst-Europa på veiene på kontinentet. Myndigheter og beboere i blant annet Sachsen klager allerede over trafikkorken og forurensningen.

Utredningen om fremtidig global trafikkork, er utarbeidet av en rekke industriledere i samarbeid. Egil Myklebust i Norsk Hydro har vært med i det fireårige prosjektet.

Til Aftenposten sier han: – Utviklingen kan rett og slett ikke fortsette som nå. Det er den dominerende konklusjonen i rapporten. Vi står overfor globale problemer med trafikken. Flere storbyer vil innen 30 år være dominert av stillestående køer. Veksten i samferdselen bygger opp flaskehalser som etter hvert kan true veksttakten i verdensøkonomien.

Utredningen som er gjort mangler konkrete forslag til løsninger på de dilemmaer som både storindustrien og verdens-samfunnet står overfor.

Hva kan så gjøres? Det må nok noen alvorlige grep til, det må legges til rette for mer lokal produksjon, men da må vi også være villige til å betale mer for varene. I mellomtiden må transportbransjen sørge for å utnytte kapasitetene fullt ut.
I dag viser det seg at om lag 30 prosent av lastebilene på Europas veier går tomme. En annen sak er prisen på transporter. Vi har lenge hevdet at transport er for billig, en påstand vi holder på, inntil noen beviser det motsatte.

Eksemplene på dette er mange: Vi i YrkesBil hadde for et par år siden en reportasje om et transportfirma i Holland som fraktet ferske reker på kjølevogntog gjennom Europa helt ned til Spania hvor de tok ferge over til Marokko. Der ble lasten losset, billig arbeidskraft renset rekene, la dem uten skall på boks og samme vogntog fraktet dem opp til markedet i Nederland igjen!

I Tyskland frakter man nå dyr til slakterier i Italia, det er billigere der. Det også gir (unødvendig) transport. Ikke stort bedre i Norge der mange kommuner frakter søppel på vogntog over 50 mil til Norrköping i Sverige, der det er billigere å brenne det. Ikke akkurat det man kan kalle nødvendige og miljøvennlige transporter, spør du meg.

Kjør forsiktig i trafikken.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: